Hold øje med konkurrenterne

At give los og invitere internettets dagsorden inden for på virksomhedens egen hjemmeside kræver en vis grad af overvågning.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

Tillid og troværdighed på den fede måde. Det er resultatet hos de virksomheder, der formår at integrere netbrugernes input på egne hjemmesider. Åbenheden giver respekt, og brugerne inspireres til at lege med fremadrettet.

Det kræver imidlertid, at virksomheden foretager en grundig overvågning af, hvad der bliver sagt, ligesom en god indsigt i søgeoptimering er afgørende.

Ifølge Lars Bachman, indehaver af virksomheden Conseo, der arbejder med søgemaskineoptimering og online markedsføring, kan virksomhederne overvåge, hvornår og hvordan konkurrenter eller utilfredse kunder blander sig i informationsflowet.

Det gælder eksempelvis, hvis de bruger resultater fra Google-søgninger.

- Virksomheden skal jo selv dominere de første sider med resultater i søgemaskinerne. Hvis det kun er de første par resultater, som handler om virksomheden selv, mens de resterende er irrelevante eller måske handler om konkurrenterne, så vil det have en negativ effekt, siger Lars Bachmann, der på sin blog har omtalt Wibroe, Duckert & Partners hjemmeside og netop med sin indsigt i søgeoptimering har sikret sig en plads øverst blandt søgeresultaterne i Google.

Vigtige overvejelser

- På den måde vil konkurrenter eller utilfredse kunder også kunne manipulere med virksomhedens hjemmeside, hvis man vælger en model ligesom Wibroe, Duckert & Partners. Det kræver, at virksomheden følger med i, hvordan søgeresultaterne ændrer sig, og går ind og agerer aktivt på det, så de negative input ikke er dominerende blandt søgeresultaterne, siger Lars Bachmann.

Uanset om virksomheder vælger at integrere resultater fra Google-søgninger eller værktøjer fra Twitter, Facebook eller feeds fra forskellige websites, så er det netop vigtigt at overveje, hvordan de vil reagere, hvis de bliver udsat for megen negativ omtale, lyder rådet fra Jan Mortensen, indehaver af SearchAcademy.dk, der arrangerer kurser og lignende om online marketing.

- Det er en god ide at svare på de negative udsagn og gå i dialog, fordi folk netop skal have en følelse af at kunne komme af med deres holdninger – i stedet for at forsøge at fjerne indlæggene.