Højt spil på høj sø

Store finansielle væddemål har nu også bredt sig til prisen på at fragte gods i høj sø.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
På Wall Street leder finanshajerne højt og lavt efter nye finansielle muligheder for at tjene en dollar. Den seneste trend er handel med finansielle instrumenter, såkaldte derivativer, der bruges til at vædde om prisen på at transportere gods rundt på verdenshavene.

Indtil nu har væddemål om den fremtidige pris på råvarer været udbredt - oprindeligt som en mulighed for producenter til at forsikre sig mod stigninger i prisen på deres råvarer i fremtiden.

Ifølge lokalavisen for finanshajerne Wall Street Journal er handel med finansielle instrumenter, der har søtransport som grundlag, vokset fra op mod 256 mia. kr. fra omkring det halve på et par år.

"Fragt var tidligere blot en serviceindustri, der flyttede olie eller tørlast rundt. Nu er fragt blevet en handelsvare i sig selv," siger Bary Bednar, som er leder af den hollandske storbank ABN Amros afdeling for handel med finansielle instrumenter knyttet til fragt.

Det meste af handlen foregår gennem London-markeder, som dog ikke er de traditionelle handelspladser for derivativer. De handlende er foruden shipping-selskaber, der kan forsikre sig mod fremtidige prisstigninger, finansielle spillere lige fra hedgefonde til banker og andre finanshuse.

"Kredsen af handlere har ændret sig dramatisk. For ti år siden var det kun skibsredere eller folk med en direkte forbindelse til skihpping," siger Pierre Aury, som er leder af en hedgefond under Clarkson PLC, der fokuserer på fragt.

Set fra shippingindustriens synspunkt er der god fornuft i at forsikre sig mod kommende prisstigninger. Priserne på at transportere tørlast steg i 2006 til næsten det dobbelte, mens prisen på at transportere olie først steg og siden faldt med omkring 50 procent i 2006, skriver Wall Street Journal.

Den slags udsving appelerer til blandt andet til hedgefonde, som scorer fortjenesten, hvis prisen falder mere end forventet, mens shippingformaet har forsikret sig mod selv at skulle bære store prisstigninger.