Høje smørpriser trods fedtafgiftens fald

Forbrugerne betaler stadig høje priser for smør som Lurpak og Kærgården, selvom fedtafgiften er forsvundet. Det viser en analyse fra konkurrencemyndighederne.

Smørbare produkter som Kærgården og Lurpak er ikke blevet billigere i takt med, at fedtafgiften forsvandt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tommy Kofoed
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Som nogle af de eneste produkter er smørbare produkter som Lurpak og Kærgården ikke blevet billigere i takt med at fedtafgiften er forsvundet. Tværtimod.

Ifølge en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har perioden med fedtafgift generelt ikke ført til højere forbrugerpriser, efter afgiften blev fjernet. Men det gælder bare ikke gruppen af smørbare produkter.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, udtaler i en pressemeddelelse, at det har været relevant at undersøge, om priserne er faldet igen, efter at fedtafgiften forsvandt.

»Priserne på de smørbare produkter som Kærgården og Lurpak smørbar er steget trods fald i smørpriserne på verdensmarkedet. En del af forklaringen kan være et lavt konkurrencepres, fordi der er tale om stærke varemærker,« siger Agnete Gersing.

Konkurrencemyndighederne peger på den svage konkurrence på markedet for smørbare produkter som en forklaring på, at netop de produkter er steget.

Ud af 27 produkter er der seks produkter med større prisstigning end det generelle fødevareindeks. Udover Lurpak smørbar, Kærgården original og Kærgården økologisk gælder det Økologisk piskefløde, Stryhns Fransk postej 200g og Private label bacon i tern.

De tre smørprodukters priser er primært hævet af leverandøren, som er Arla Foods. Det er sket i en periode, hvor priserne på økologisk smør og private label smør i høj grad har fulgt verdensmarkedets prisfald. En del af forklaringen kan være, at der er et større konkurrencepres på økologisk smør og private label smør, hvor der er flere leverandører på markedet.

Prisstigningen på produkterne Økologisk piskefløde, Stryhns Fransk postej 200g og Private label bacon i tern er primært sket i detailhandlen.

Fedtafgiften blev indført per 1. oktober 2011, men afskaffet igen per 1. januar 2013 som en del af regeringens afgifts- og konkurrencepakke.

Undersøgelsen dækker perioden fra umiddelbart før fedtafgiftens indførelse til umiddelbart efter dens afskaffelse, det vil sige fra tredje kvartal 2011 til første kvartal 2013.