Høje priser er skyld i piratkopiering

De høje priser for musik, film og software er skyld i piratkopiering i den fattige del af verden, konstaterer ny rapport.

Foto: FREDRIK PERSSON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man sammenligner med den gennemsnitlige indkomst, så er prisen for musik, film og software mellem fem og ti gange højere i verdens fattige lande end i Europa og USA. Det skriver ComON. Så er det måske ikke så underligt, at piratkopiering er meget udbredt i disse lande. Det konstaterer rapporten Media Piracy in Emerging Economies, der netop er udgivet af non-profit-organisationen Social Science Research Council (SSRC).

I tre år har organisationen undersøgt piratkopieringen af digitale medier i lande som Indien, Bolivien, Mexico, Sydafrika, Brasilien og Rusland. Det er lande, hvor indkomsten stadig er noget lavere end de rigeste industrilande.

”Høje priser, adgang til digitale teknologier og lave indtægter er de vigtigste grund til den globale mediepiratkopiering,” hedder det i rapporten.

Markedet for digitale medier bliver domineret af globale koncerner, som ikke formår eller ikke har interesse i at tilpasse deres priser til lande med en lav gennemsnitsindkomst. Ifølge projektlederen Joe Karaganis kan problemet med den udbredte piratkopiering i fattige lande løses ganske enkelt ved at sænke priserne.

Rapporten konstaterer også at branchens forsøg på at stoppe piratkopieringen ved at presse politikere til at vedtage nye skrappe copyright-love er slået fejl. Der er ikke fundet nogen forbindelse med den organiserede kriminalitet og udbredelsen af piratkopier – en stor del af den piratkopierede musik og film bliver hentet gratis på nettet.

Den nye rapport kan downloades på nettet, men den er udgivet under en såkaldt Consumer's Dilemma license. Brugere i Danmark og andre rige lande skal betale 8 dollar for rapporten, mens den er gratis for brugere i resten af verden. Det er med til at sætte fokus på det dilemma, der også er beskrevet i rapporten.

”For alle jer som alligevel vil have rapporten gratis, så ved I sikkert hvor I skal kigge,” som det står på hjemmesiden.