H&M's sommersalg misser forventningerne: Rabatter presser omsætningen

Tøjkæden H&M har arbejdet på at nedbringe sine lagre i sommermånederne, og derfor er der blevet givet rabatter, som har presset toplinjen.

H&M-SALES/
A woman is reflected next to the logo of the H&M fashion retailer in the newly opened Mall of Berlin shopping centre in Berlin, Germany, in this September 25, 2014 file photo. Swedish fashion retailer Hennes & Mauritz reported on February 15, 2016 a 7 percent year-on-year rise in January sales in local currencies, in line with a preliminary figure. REUTERS/Thomas Peter/Files Fold sammen
Læs mere
Foto: THOMAS PETER

Det svenske selskab nåede i tredje kvartal, der dækker over juni, juli og august, en omsætning på 51,2 mia. svenske kr., hvilket er en vækst på 5 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Salget var et stykke under forventningerne, idet aktieanalytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet en omsætning på 52,1 mia. svenske kr.

H&M havde tidligere i år advaret om, at det formentlig ville være nødt at give rabatter i sommerperioden for at få luget ud på lagrene, der var steget 27 pct. i maj.

»Sommerens offensive prisnedsættelser har ført til en forbedret situation på varelagrene og skabt gode forhold for efterårskollektionerne,« skriver H&M i en meddelelse.

Fremgangen på toplinjen er hjulpet af, at H&M ved udgangen af august havde 4553 butikker på verdensplan mod 4135 i samme periode sidste år. På den baggrund udvikler salget sig sløvt, vurderer den amerikanske investeringsbank Morgan Stanley.

»Den sammenlignelige vækst er ikke oplyst, men H&M sluttede kvartalet med at have 10,1 pct. flere butikker end sidste år, og den underliggende salgsudvikling er derfor svag,« skriver Morgan Stanley i en kommentar, der er påhæftet anbefalingen »undervægt«.

Trods det lavere end ventede salg stiger H&M-aktien 0,8 pct. på børsen i Stockholm fredag morgen.

/ritzau/FINANS