Det svenske selskab nåede i tredje kvartal, der dækker over juni, juli og august, en omsætning på 51,2 mia. svenske kr., hvilket er en vækst på 5 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
Salget var et stykke under forventningerne, idet aktieanalytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet en omsætning på 52,1 mia. svenske kr.
H&M havde tidligere i år advaret om, at det formentlig ville være nødt at give rabatter i sommerperioden for at få luget ud på lagrene, der var steget 27 pct. i maj.
»Sommerens offensive prisnedsættelser har ført til en forbedret situation på varelagrene og skabt gode forhold for efterårskollektionerne,« skriver H&M i en meddelelse.
Fremgangen på toplinjen er hjulpet af, at H&M ved udgangen af august havde 4553 butikker på verdensplan mod 4135 i samme periode sidste år. På den baggrund udvikler salget sig sløvt, vurderer den amerikanske investeringsbank Morgan Stanley.
»Den sammenlignelige vækst er ikke oplyst, men H&M sluttede kvartalet med at have 10,1 pct. flere butikker end sidste år, og den underliggende salgsudvikling er derfor svag,« skriver Morgan Stanley i en kommentar, der er påhæftet anbefalingen »undervægt«.
Trods det lavere end ventede salg stiger H&M-aktien 0,8 pct. på børsen i Stockholm fredag morgen.
/ritzau/FINANS