H&M vil ændre butikker efter første kvartal i to årtier uden vækst

Den svenske tøjkoncern H&M er bakket 15,5 pct. på børsen i Stockholm, efter at en salgsopdatering fredag viste det første enkeltstående kvartal i to årtier med negativ vækst.

Arkivfoto: Den svenske tøjkoncern H&M er bakket 15,5 pct. på børsen i Stockholm, efter at en salgsopdatering fredag viste det første enkeltstående kvartal i to årtier med negativ vækst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann

I fjerde kvartal faldt omsætningen i lokalvaluta med 2 pct. For helåret steg omsætningen 3 pct., hvilket er noget under selskabets forventning ved årets start, der lød på 10-15 pct., og det skuffer administrerende direktør Karl-Johan Persson.

»Vi er ikke tilfredse med hverken 2016 eller 2017. De er langt under vores forventninger.«

»Noget af det skyldes, at vi er i en industri, som gennemgår store udviklinger, og at vi selv er i en forandringsproces, men det skyldes også, at vi har ramt forbi,« siger Karl-Johan Persson til Nyhedsbureauet Direkt.

Den administrerende direktør peger på, at selskabet har lavet flere fejl ved H&M-mærket, specielt når det gælder de fysiske butikker, som er ramt af skrantende kundetilgang på grund af omstillingen til e-handel.

Derfor varsler Karl-Johan Persson over for Direkt ændringer ved de fysiske butikker.

»Vi skal udvikle nye koncepter, og her har vi testet nogle med et godt resultat. Vi skal lukke de butikker, vi ikke længere tror på, udvide dem, vi har tiltro til, og bygge nye.«

»At arbejde aktivt med butiksporteføljen og integrere den mere med de digitale butikker er en vigtig del af vores plan,« siger direktøren til nyhedsbureauet.

En aktie i tøjkoncernen kostede tirsdag morgen 170 svenske kr.

/ritzau/FINANS