H&M rammer ny megatrend

H&M-dynastiets arving Karl-Johan Persson og topchef Rolf Eriksen har fundet et hul i markedet med den nye kæde Collection of Style, COS.

Den nye butikskæde markerer et markant strategiskifte både hvad angår stil, design og prisniveau; den verdensberømte svenske tøjforhandler går "up market." Rolf Eriksen, administrerende direktør, forklarer satsningen således til Berlingske Nyhedsmagasin:

”Det er ikke så svært. Det er blot vigtigt, at man følger med i markedet og kan se, hvilken vej, det bevæger sig. Og der ligger altså et stort midtersegment af kunder, som nu er villige til at betale mere for bedre kvalitet. Uden at de dog vil bevæge sig op i luksusklassen. Men de har samtidig fået nok af det nedre prisklasse-marked. Så der ligger en trend. Og der er vi måske så dygtige, at vi rammer eksakt i tiden.”

Ifølge det førende britiske analyseinstitut inden for detailhandel Verdict Resarch har H&M valgt helt rigtigt med satsningen på COS:

”Siden årtusindskiftet har de store tøjmærker været optaget af at sænke priserne. Det gjaldt blot om at være billigst og bedst til prisen. Dermed har alle forbrugere fået mere for pengene. Samtidig – i den anden ende af skalaen - har vi set køer foran butikker med de helt store luksusmærker – Gucci, Prada og D&G. Men der har manglet noget i midten. Og det er det hul, som H&M nu fylder ud ved at gå up market med lanceringen af COS,” siger Maureen Hinton, senior retail analytiker hos Verdict Research.

Én af de nye COS-butikker ligger i London i Regent Street og har siden åbningen for fire måneder siden fået følgeskab af forretninger i Belgien, Holland og Tyskland. I alt 10 butikker skal der åbnes i år og til efteråret kommer turen til København, hvor COS rykker ind på Østergade på Strøget - lige over for Birger Christensen.

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin