H&M presset af stærk dollar og lavere end ventet salg

Den svenske tøjkoncern H&M har haft en markant tilbagegang i indtjeningen i første kvartal, hvor salget ikke har levet op til ledelsens forventninger.

Foto: ERIC PIERMONT

Overskuddet før skat faldt med 30 pct. til 3327 mio. svenske kr. i første kvartal, der dækker over månederne december, januar og februar.

Ud over en styrket amerikansk dollar - der har øget omkostningerne - er også prisnedsættelser og et lavere end forventet salg årsager til de ringere resultater, skriver H&M i sit regnskab, der er offentliggjort onsdag morgen.

Resultaterne var dog bedre end ventet blandt aktieanalytikerne, der ifølge SME Direkt havde spået et overskud på 3161 mio. svenske kr.

H&M havde i første kvartal et salg på 43,7 mia. svenske kr., hvilket var en fremgang på 8,5 pct. i forhold til samme periode året før. Salgstallene var der dog allerede offentliggjort i slutningen af marts.

Det svenske selskab oplyser i forbindelse med regnskabet, at det vil åbne 425 nye butikker i løbet af det nuværende regnskabsår, som løber til og med februar 2017. Det er blandt andet i de tre nye markeder New Zealand, Cypern og Puerto Rico. H&M åbner sin fysiske butik nummer 4000 i april i New Delhi i Indien.

Samtidig vil tøjkoncernen lancere netbutikker i 11 nye lande inden årets udgang, hvilket vil betyde, at der vil være netbutikker i 34 lande på verdensplan.