H&M overrasker med fornuftigt regnskab: Aktien brager op på børsen

Det svenske selskab, der har været i massiv modvind de seneste år, overrasker fredag med et regnskab, der er bedre end forventet, og hvor nethandlen vokser.

Ud over H&M ejer selskabet butikskæderne Weekday, H&M Home, & Other Stories, COS, Monki, Cheap Monday og Arket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Selv om H&M har otte tøjkæder med 4.968 butikker i 71 lande, har det ikke været en dans på roser for det svenske selskab de seneste år.

Men nu ser det ud til, at det selskabets transformation er begyndt at give pote. I hvert fald kan H&M fredag overraske aktionærerne med godt nyt i ærmet.

Både driftsresultatet og bundlinjen er højere end forventet. Samtidig er netsalget vokset med 10 pct. Det får fredag morgen H&M aktien til at stige med omkring 14 pct. til 161 svenske kr.

Nethandel i vækst

I årtier var H&M en kæledægge blandt aktieejere og den svenske virksomhed, som flest svenskere ejer aktier i. Selskabet har på ti år åbnet 3.000 butikker og lanceret syv nye tøjkæder, mens omsætningen har været på himmelfart.

Men de seneste års faldende indtjening har betydet, at det prisvenlige tøj mere og mere har rimet på billig aktie.

Mens de fleste andre detailhandlere for længst har sat strøm til de fysiske butikker, har H&M ifølge de kritiske aktieanalytikere været for langsomme til at følge med forandringerne hos forbrugerne og omstille sig til nethandel, og siden marts 2015, hvor aktiekursen toppede, er den mere end halveret, og der er blevet barberet mere end 200 mia. kroner af selskabets markedsværdi.

Derfor er det særligt vigtigt for H&M, at selskabet nu har fut i nethandlen, og at indtjeningen overrasker postivt.

Driftsresultatet landede i kvartalet på 1005 mio. svenske kr. og oversteg dermed analytikernes estimat på 679 mio. svenske kr. med bred margin. Det viser en opgørelse fra Infront Direkt.

Tøjkædens omsætning på lige over 51 mia. svenske kr. var i forvejen kendt stof. Målt på bundlinjen gik H&M tilbage, men resultatet på 803 mio. svenske kr., er også en del bedre end de ventede 545 mio. svenske kr. ifølge Infront Direkt. Året før blev det til et overskud på 1372 mio. svenske kr.

På det danske marked, hvor selskabet i dag har 113 danske butikker, hvoraf 82 er H&M-butikker, er den danske landechef, Christel Friis-Mikkelsen, tilfreds med udviklingen i første kvartal.

»De fysiske butikker er stadig vigtige, og salget i de fysiske butikker udgør den største del af omsætningen i H&M group Danmark. Men det er onlinesalget, der i øjeblikket vækster mest og løber med den største omtale, da hm.com er en af de webshops, hvor danskerne handler mest,« siger hun.

H&M har taget hul på en forandringsproces, hvor kunderne skal tilbage i centrum.

»Vi har gennem flere år ikke haft nok fokus på kunderne, fordi vi har haft travlt med at ekspandere og modernisere, men nu har vi fokus på alt det, vi kan tilbyde kunderne. Både produkter og oplevelsen når de handler i butikker og online,« sagde Christel Friis-Mikkelsen i efteråret til Berlingske.

»Både webshop og fysiske butikker udgør et stort potentiale for H&M, og de skal ses som et supplement til hinanden frem for værende separate enheder. Kanalerne smelter mere og mere sammen i disse år, og lokalt i Danmark har vi fortsat fokus på integrationen mellem kanalerne men i særdeleshed også på potentialet i de fysiske butikker, og hvordan de drives,« siger hun.