Det kommer fremover til at koste penge, hvis man skal sende varer retur, som man har købt i den svenske tøjgigant H&Ms netbutik.

Det fastslår Hennes & Mauritz' koncernchef, Helena Helmersson, over for Svenska Dagbladet.

»Vi skal have retursendingerne bragt ned. Det vigtigste dér er at arbejde proaktivt, for eksempel med størrelsesanbefalinger, så kunderne vælger at beholde, hvad de køber,« siger hun.

H&M har i en periode i Norge og Storbritannien afprøvet, at kunderne selv betaler for at sende uønskede varer retur, sådan som også konkurrenterne Zara, Boohoo, Uniqlo og Next har indført, at man skal.

Nu vil det også ske i Sverige og i det øvrige Europa.

»Vi vil rulle dette ud til flere lande, først og fremmest i Europa, og så må vi se, hvordan det går. Vi har intet præcist tidspunkt at kommunikere nu. Vi tager det gradvis, og så ser vi på, hvordan kunden reagerer, og hvordan resultatet bliver,« siger Helena Helmersson til avisen.