H&M klarer sig dårligere end forventet: Overskud falder med en femtedel

Skønt en vækst i omsætningen har det svenske tøjselskab haft et markant fald i indtjeningen. Tøjgiganten fastholder dog et udbytte som tidligere annonceret.

Foto: Søren Bidstrup

Selv om H&M har otte tøjkæder med 4.968 butikker i 71 land, har det ikke været en dans på roser for det svenske selskab de seneste år.

Og 2018 er ingen undtagelse.

Selv om omsætningen er steget med fem pct. til 210,4 mia. svenske kr., er indtjeningen faldet med 22,2 pct. til 12,6 mia. svenske kr.

H&M kom ud af fjerde kvartal, som dækker september, oktober og november i selskabets forskudte regnskabsår, med et overskud før skat på 4,4 mia. svenske kr. mod 4,9 mio. svenske kr. i fjerde kvartal 2016/17. Det er en del under analytikernes forventning på fem mia. svenske kr. ifølge et estimat fra Infront Data.

Selskab Kurs Ændr. %

På trods af de lavere tal end ventet fastholder tøjgiganten et udbytte, som tidligere annonceret på 9,75 svenske kr. Og her overrasker udmeldingen, da der på forhånd var ventet et udbytte på 8,95 svenske kr.

Investorerne reagerer torsdag morgen med at sende aktien ned med 0,8 pct. i de første handler på børsen i Stockholm.

Når overskuddet er faldet, skyldes det bl.a., at det svenske selskab har investeret i både logistik og i nye digitale løsninger.

»Det har været et udfordrende år for H&M Group og branchen, men efter et svært første halvår er der tegn på, at virksomhedens transformation er begyndt at virke,« siger selskabets adm. direktør, Karl-Johan Persson, i forbindelse med regnskabet.

Han peger på, at forbedrede kollektioner har medført, at flere varer er blevet solgt til fuld pris.

»Det har givet os selvtillid til at fremskynde vores transformationsplaner i fjerde kvartal med et særligt fokus på at opgradere vores logistiksystemer, hvilket uundgåeligt resulterer i øgede omkostninger, men det vil også føre til forbedringer for kunderne,« siger han.

Ekspert: Udbytte er måske varsel om bedre tider

I årtier var H&M en kæledægge blandt aktieejere og den svenske virksomhed, som flest svenskere ejer aktier i. Selskabet har på ti år åbnet 3.000 butikker og lanceret syv nye tøjkæder, mens omsætningen har været på himmelfart.

Men de seneste års faldende indtjening har betydet, at det prisvenlige tøj mere og mere har rimet på billig aktie.

Mens de fleste andre detailhandlere for længst har sat strøm til de fysiske butikker, har H&M ifølge de kritiske aktieanalytikere været for langsomme til at følge med forandringerne hos forbrugerne, og siden marts 2015, hvor aktiekursen toppede, er den mere end halveret, og der er blevet barberet mere end 290 mia. kroner af selskabets markedsværdi.

Ifølge investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen, er der efter H&M-regnskabet en »pæn« forskel på de signaler, som H&M sender og dem, som investorerne opfanger.

»Regnskabet for fjerde kvartal var isoleret set meget skuffende. H&M fastholder sit udbytte på 9,75 svenske kr. per aktie, så H&M udbetaler tre mia. svenske kr. mere, end de har tjent,« siger han.

Han peger på, at det kan være udtryk for flere ting. Enten er det ifølge investeringsøkonomen et positivt varsel om, at de dårlige tider lakker mod enden. H&M oplyser blandt andet, at salget i december og januar steg med fire pct.

Eller også kan det være et »pres »fra hovedaktionæren Persson-familien om udlodning, lyder det.

»Det kan også være en maskeret ændring i kapitalstrukturen og en form for ekstra udlodning« siger Per Hansen.

H&M har vækst i Danmark

I Danmark omsatte H&M i regnskabsåret 2018 for fem mia. svenske kroner. Det er en fremgang på tre pct. i lokal valuta.

»Det er vi er meget tilfredse med, især set i lyset af, at vi stadig befinder os på et marked i tilbagegang,« Christel Friis Mikkelsen, der er Country Manager for H&M Danmark.

Hun oplyser, at H&M også herhjemme har været igennem et transformationsår, som har budt på nye digitale løsninger.

»Vi har implementeret flere af de digitale løsninger, som vi har investeret i gennem flere år, og som forbedrer shoppingoplevelsen for vores kunder samt optimerer integrationen mellem de fysiske butikker og butikken på hm.com. Vi ser positivt på den udvikling, vi er inde i, og går 2019 i møde med en OMNI-strategi, som skal styrke vores position på markedet,« siger hun.

Således kan man nu bestille sine varer på nettet og hente dem i mange af butikkerne. Medlemmer af H&Ms kundeklub får nu gratis fragt, når de bestiller varer på selskabets netbutikker, mens de kan returnere netkøb i butikkerne.

H&M har desuden lanceret en app, der kan scanne folks påklædning, hvorefter appen finder frem til produkter blandt H&Ms mærker, som minder om tøjet og linker direkte til webshoppen, hvor man kan købe det.