H&M i krisekamp: Starter nyt mærke til millennials

Den svenske tøjgigant H&M har haft et hårdt år med dårligt salg, en faldende aktie og kritik af at misse ud på den boomende nethandel. Nu lancerer tøjkæden et nyt mærke til unge mennesker, som skal sælges på nettet og i popup-butikker.

H&M lancerer nyt tøjmærke for millennials efter kritik af at misse ud på nethandlen. Fold sammen
Læs mere
Foto: FELIPE TRUEBA

/Nyden. Det er navnet på det nye mærke, H&M lancerer.

Mærket er skræddersyet til de såkaldte millenials – folk født mellem 1983 og 2000 – fortæller designeren Oscar Olsson, som står bag det nye mærke, i et interview med modemagasinet The Cut.

Det nye mærke kommer i kølvandet på en hård tid for den svenske tøjgigant, hvor salget er udeblevet og aktiekursen er raslet ned.

Tidligere på året lød administrerende direktør Karl-Johan Perssons melding til aktionærerne på en ambition om en vækst i omsætning på mellem 10 og 15 procent.

Men sådan skulle det ikke gå.

Da resultaterne i sidste uge blev offentliggjort, var facit for regnskabsåret en vækst i omsætningen på fire procent.

Den melding fik aktuekursen til at styrtdykke, og Hennes & Mauritz-aktien har ikke været så billig som nu siden januar 2009.


En ny strategi
Det er især nethandlen, tøjgigantens direktør får kritik for at misse. Men på sigt er det meningen, at netop nye varemærker og nethandel skal kompensere for H&M skrantende salg, skriver Dagens Industri.

Det nye mærke /Nyden virker til at være i tråd med den strategi, men indtil videre er det kun sparsomme meldinger, som H&M har givet:

»/Nyden er en mindre startup, som vi ser frem til at fortælle mere om inden kort tid,« var den eneste melding svenske medie, som Dagens Industri torsdag kunne få ud af tøjgiganten.

Samtidig er det bekræftet, at »Lisbeth Salander« - den svenske skuespiller Noomi Rapace - kendt fra filmatiseringen af Stig Larssons Millenium-trilogi – og tatoveringsartisten Doctor Who vil være med til at designe produkterne til det nye tøjmærke.

Det fremgår også af interviewet i The Cut, at der kun vil gå tre til fire uger fra produkternes design til de lander hos kunden.

Storaktionær: Direktør må gå
Ny strategi eller ej er der ingen tvivl om, at H&M er presset af aktionærer, som ikke er tilfredse med, at aktien er halveret på blot to år et halvt år.

En del af kritikken er også gået på, at H&M direktør Karl-Johan Persson er søn af  bestyrelsesformand og H&M-stifter, Stefan Persson, som kun har IKEA-stifteren, Ingvar Kamprad, foran sig i rækken af velhavende svenskere, og ifølge Veckans Affärer har han en formue på 186 milliarder svenske kroner - lige knapt 140 milliarder danske.

Kritikken af at vælge et medlem af familien til en nøglepost er ikke ny, men efter de seneste års kursfald og fredagens katastrofale kvartalsregnskab er debatten i dén grad blusset op igen.

Efter offentliggørelsen af det seneste regnskab gik fondsforvalter og den niendestørste aktionær i H&M, Henrik Didner, offentlig ud med en opsigtsvækkende kritik af tøjgigantens direktør, som han mener bør gå af.

Det fik bestyrelsesformand Stefan Persson til at forsvare sin søn, og han fortalte til  Svenska Dagbladet, at debatten om et skifte på direktørposten ikke kan tages alvorligt, så længe selskabet skaber vækst. Han sagde videre, at Karl-Johan er højt respekteret internt men lægger indirekte op til,  at der måske nok kan rejses tvivl om seniors habilitet i spørgsmålet:

»Det lyder måske mærkeligt, når det er far, som siger det, men jeg ved, det forholder sig sådan.«

Stefan Persson forsøger aktuelt at bevise sin tro på selskabet over for omverdenen, og han har alene i denne uge købt aktier for over 3 milliarder svenske kroner.