H&M buldrer derudaf

Mens den øvrige detailbranche melder om blødende bundlinjer og fyringer, går det forrygende for Hennes & Mauritz. Den svenske tøjkæde slog forventningerne for 2008 og vil skabe 6.000 til 7.000 nye job i 2009.

Foto: Scanpix. H&M trodser alle krisetegn og fastholder deres ekspansionsplaner, der tæller åbningen af 225 nye butikker i 2009.
Læs mere
Fold sammen
Det virker som den omvendte verden. Erhvervslivet melder om faldende salg og sivende indtjening med fyringer i hobetal som følge, og i modeverdenen frygter man lukninger på stribe. Men i den svenske tøjkæde Hennes & Mauritz går det strygende.

Regnskabet for 2008 viser, at salget efter skat steg med 13 procent til 88,5 milliarder svenske kroner, mens overskuddet steg 11 procent til 21,2 milliarder svenske kroner.

Samtidig meddeler H&M, der sælger tøj til lave priser, og derfor også var spået at leve højt på lavkonjunkturerne, at den forventer at skabe et sted mellem 6- og 7.000 nye job i 2009.

En melding der kommer i kølvandet på en lang stribe fyringer. Senest måtte også den danske detailgigant Bestseller fyre 130 medarbejdere efter at salget havde svigtet, og H&M synes altså at gå fuldkommen mod strømmen.

Men forklaringen på H&Ms succes er umiddelbart simpel, lyder det fra analytiker i Sydbank, Søren Løntoft Hansen.

”De ligger i det rigtige segment, lavprissegmentet,” siger han til Bloomberg og fortsætter.

”Forbrugerne shopper billigt, og det vinder H&M markedsandele på. Det er en rigtig stærk årsrapport, og når man ser på deres ekspanisonsplaner sender det også et meget stærkt signal,” siger analytikeren.

Han henviser til, at H&M trodser alle krisetegn og fastholder sine ekspansionsplaner, der tæller åbningen af 225 nye butikker i 2009. Størstedelen af de nye butikker skal ligge i USA, Frankrig, Italien, Spanien og Tyskland, men der er også planer om butiksåbninger i Rusland og Kina.

Den svenske detailkæde har dog også fået enkelte ridser i lakken af finanskrisen. Salget i fjerde kvartal, der tæller det vigtige julesalg, faldt således tre procent i sammenlignelige butikker i forhold til samme periode i 2007. Tæller man kædens nye butikker med, steg salget dog otte procent.