H&M bruger overskud til at åbne 400 nye butikker

Den svenske modekoncern H&M vil åbne 400 butikker i 2015 efter et nettooverskud på 6,2 milliarder svenske kroner for fjerde kvartal.

Foto: KAI PFAFFENBACH

Med et tilfredsstillende årsregnskab i bagagen er den svenske modegigant H&M klar til at åbne endnu flere butikker i det kommende år.

Ifølge regnskabet fra H&M vil koncernen åbne 400 nye butikker. Sidste år åbnede H&M 379 butikker, hvilket sendte antallet af H&M-butikker på verdensplan op på 3.511 fordelt i 55 lande.

H&M's administrerende direktør Karl-Johan Persson kalder 2014 for »et rigtig godt år for H&M.« Og med planer om 400 nyt butikker, ser det ikke ud til, at han skruer tempoet ned. Tværtimod er der planer om at udvide både på eksisterende og nye markeder.

»De nye markeder, der er planlagt for 2015, er Taiwan, Peru, Macao, Sydafrika og Indien. Den største ekspansion vil ske på eksisterende markeder, hvor der stadig er stort potentiale for at vokse yderligere. De fleste nye butikker vil åbne i Kina og USA - men også på andre store markeder som Polen og Tyskland,« udtaler Karl-Johan Persson i regnskabsmeddelelsen fra H&M.

Det var også Kina og USA, der sidste år fik flest nye H&M-butikker på markedet.

Mange butikker kræver mange ansatte. H&M ansatte mere end 16.000 nye medarbejdere i regnskabsåret, hvilket fik det samlede antal medarbejdere i koncernen op på 132.000 ved årets udgang.

H&M's vækstplaner online inkluderer markeder som Belgien, Bulgarien, Ungarn, Polen, Rumænien og Schweiz.

H&M kom ud af regnskabsåret med et nettooverskud på knap 20 milliarder svenske kroner, svarende til 16 milliarder danske kroner. I svenske kroner har H&M haft salgsfremgang på 18 procent til 176,6 milliarder svenske kroner, svarende til 141,6 milliarder kroner.

Alene for fjerde kvartal ramte H&M en omsætning på knap 50 milliarder kroner, svarende til godt 40 milliarder danske kroner. Nettooverskudet ramte 6,2 milliarder svenske kroner for fjerde kvartal, svarende til knap 5 milliarder danske kroner.