HK vil lægge mest muligt pres på Ryanair

En af fagforeningerne, der har givet håndslag på en sympatikonflikt mod Ryanair, er HK. Ifølge sektorformanden i HK Privat Sjælland, Kurt Jørgensen, handler det om arbejdsforhold og noget meget mere principielt.

Ryanair åbner for ruter fra Kastrup Lufthavn og holder pressemøde på Radisson Blu Royal Hotel. Udenfor demonstrer fagforeningerne imod luftfarts selskabets scociale dumbning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Astrup

Der er to ting i det. Det ene er arbejdsforhold. Det andet er meget mere principielt.

Sådan lyder det fra sektorformanden i HK Privat Sjælland, Kurt Jørgensen.

»Vores arbejdsmarked bliver bygget op på den måde, at arbejdsmarkedets parter aftaler rammerne for løn og arbejdsvilkår. Altså laver overenskomster. Og det er jo det, Ryanair siger, at de helt principielt ikke vil gøre. Og det er vores arbejdsmarked bygget op på, så det skal Ryanair også, hvis de skal være her i landet.«

Når man går ind og laver en sympatikonflikt, gør man det for at lægge mest muligt pres på modparten. Derfor er det ifølge Kurt Jørgensens forventning at gøre det så svært som muligt, for Ryanair at lette fra jorden.

»Nu vi går ind og laver konflikt på andre ting omkring lufthavnen. Tankning af flyet og alt det der, så Ryanair ikke kan få tanket og hentet bagagen. Og vores medlemmer laver ikke arbejde for Ryanair, når vi har lavet sympatikonflikt. Derfor får Ryanair virkelig svært ved at lette fra Københavns Lufthavn, hvis ikke de vil lave en overenskomst,« siger Kurt Jørgensen.

I Billund har det ikke været muligt at sætte hårdt nok ind over for Ryanair, da man var alt for sultne efter arbejdspladserne. Men det ser anderledes ud i København.

»Fagbevægelse står for svagt i Billund. Så man har sluppet af sted med det derovre, ligesom man har gjort rundt om i hele verden. I København er vi meget bedre organiseret og har meget større mulighed for at lave sådan en konflikt med en positivt resultat for os. Så sætter man fuldt ind der,« fortæller Kurt Jørgensen.