Hjemmesider bliver mere klistrede

Danskerne er blevet mere sociale og engagerede på nettet, men de trækker ikke nødvendigvis annoncekroner med sig. Ny måling afslører for første gang tidsforbruget hos en lang række internetmedier.

Internetbrugerne tager sig vidt forskellig tid til at nyde internettjenester. På en lang række sites klikker de mindre og chatter og kigger mere. Det afslører nye målinger netbrugernes internetadfærd.

Den såkaldte »tredje generations internetmåling« fra Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) gik i luften i denne måned og afslører for første gang tidsforbruget hos en lang række internetmedier.

Det viser blandt andet, at sites som Arto.dk og Dating.dk virkelig suger timer ud af brugernes hverdag, selvom de kun har relativt få brugere. De 48.000 brugere på Arto.dk brugte således knap 3,9 mio. timer på hjemmesiden i maj måned.

»Det er interessante resultater. Det vender helt op og ned på vores topscorerliste i forhold til antal brugere.« siger Jon Lund, direktør for Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), der står bag målingen.

Chat er tidssluger nr. et…

I alt brugte de 22 mio. brugere 17 mio. timer på de registrerede sider i maj. De største tidsslugere på nettet er bygget op om forskellige chatfunktioner. Samtidig giver flere sites mulighed for streaming af videoklip som på den ultrapopulære YouTube.

Det er altsammen med til at holde brugerne klistret til siderne. Men »klistrede« sider er ikke sig selv fluepapir for annoncører. Sådan lyder vurderingen fra mediebureauet OMD Danmark.

»Vi har endnu ikke adgang til dette, men det vil ikke blive den primære faktor for budgetallokeringen på en kampagne, da effekten af en kampagne ikke nødvendigvis hænger sammen med, hvor lang tid folk bruger på et site,« siger digital planner i OMD Danmark, Jørgen Dueholm.

Mediebureauet planlægger til gengæld ud fra egne målinger af trafikken fra de forskellige sites til annoncørernes hjemmesider.

»Vi tager bl.a. udgangspunkt i hvor meget interaktion der er med brugerne i kundens eget univers,« siger Jørgen Dueholm.

…og det giver udfordringer

OMD har ikke målt om effekten af annoncer generelt på de klistrede sider, men tidsslugende hjemmesider giver annoncørerne udfordringer.

»Det er alt andet lige sværere at bryde igennem til brugeren, hvis de er optagede af eksempelvis et videoklip. Derfor er man i højere grad nødt til at bruge medierne på deres præmisser, » siger Jørgen Dueholm.

Annoncørerne går nye veje

Annoncørerne finder da også nye måder at bryde gennem lydmuren på de klistrede sider.

På YouTube har annoncørerne således lavet målrettede reklamefilm til de kræsne brugere. Yahoo har en hel kanal dedikeret til reklamefilm og planlægger løbende reklamebannere i bunden af brugernes videoklip.

»På sites såsom YouTube er man i højere grad nødt til at lave kreative annoncer på mediets præmisser, » siger Jørgen Dueholm.

Konkret måler FDIM tidsforbruget på de forskellige medier, ved at tage tid på de sidevisninger brugerne udløser på sitet. Derfor bruger netsurferne faktisk lidt mere tid, end målingerne viser.

»Den sidste sidevisning bliver ikke målt med, så derfor er vores måling præcis men konservativ,« siger Jon Lund.