Hitserier lokker millioner af nye kunder til Netflix

Netflix scorer millioner af nye brugere med populære serier som »Stranger Things« og »13 Reasons Why«.

Hitserien »Black Mirror« er blandt det indhold, der tiltrækker millioner af nye kunder til streamingtjenesten Netflix. Fold sammen
Læs mere

Nye sæsoner af hitserier som »Stranger Things«, »Black Mirror« og »13 Reasons Why« har trukket flere kunder ind i Netflix-butikken.

I løbet af årets tredje kvartal har streamingtjenesten fået 6,77 millioner nye abonnenter.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters. Netflix' regnskab, som rummer kundeudviklingen i perioden juli-september, blev præsenteret onsdag aften.

Netflix havde selv forventet 7 millioner nye abonnenter, mens analytikere regnede med 6,73 millioner, skriver Reuters.

Da Netflix præsenterede sit regnskab for andet kvartal, blev det mødt med stor skuffelse af det amerikanske selskabs aktionærer.

Selskabet havde kun fået 2,7 millioner nye betalende brugere.

Det var væsentligt lavere end de 5,5 millioner brugere, som kom til i andet kvartal året før, og det var også under Netflix' egen forventning om 5 millioner nye brugere.

Omsætningen for tredje kvartal lander på 5,2 milliarder dollar, hvilket svarer til omkring 35 milliarder danske kroner. I samme periode sidste år lå omsætningen på 4 milliarder dollar, knap 27 milliarder kroner.

I løbet af fjerde kvartal træder både Disney og Apple ind på markedet for tv-streaming, og derfor kan Netflix forvente stor konkurrence i det marked, som selskabet på sin vis var med til at opfinde.

Netflix selv anerkender konkurrencen i et brev til sine aktionærer, som blev sendt ud sammen med dagens rapport.

»Selv om de nye konkurrenter har flotte titler, har ingen variationen, mangfoldigheden og kvaliteten som i det originalindhold, vi producerer rundt om i verden,« skriver streamingtjenesten.

Dette bliver Netflix' sidste kvartalsrapport, før de to konkurrenter, som er døbt Apple TV+ og Disney+, lanceres i næste måned.

Forud for Netflix' regnskab lød det fra Claus Bülow Christensen, som er digital medieanalytiker og grundlægger af Copenhagen Future TV Conference, at Netflix står godt rustet i forhold til konkurrencen.

Blandt andet bliver tredje sæson af »The Crown« lanceret i november, hvor også Martin Scorsese-filmen »The Irishman« kommer eksklusivt på Netflix.

/ritzau/