Hi-Fi Klubbens stokkonservative strategi giver genlyd

Specialbutikkerne kan stadig konkurrere og tjene penge. Hi-Fi Klubben bliver hædret med Detail-forums pris for at stå klippe-fast på gamle dyder midt i en brydningstid.

Hi-Fi Klubben skal være »pokkers effektiv«,som direktør Svend Erik Kristensen siger, for ikke at blive ramt af danskernes tendens til at få vejledning i en butik og derefter finde varerne billigere på nettet. »Men det pres er kun sundt,« mener han. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med en stokkonservativ strategi har Hi-Fi Klubben formået at tjene penge gennem den økonomiske krise og er endda på vej til at nå omsætningsniveauet fra før krisen.

Dermed beviser den 30-årige virksomhed, at dedikerede medarbejdere, tid til service og et smalt varesortiment ikke blot hører en fjern fortid til. Specialbutikken har overlevet internettets prisfokusering og konkurrenternes enorme vareudbud, og det blev anerkendt i går, da Hi-Fi Klubben i går modtog MMM Prisen, der uddeles af Detail-forum.

En væsentlig grund til Hi-Fi Klubbens overlevelse er, at den har stået klippefast på sit eget smalle koncept med kun lyd og billed-elektronik på hylderne. Samtidig har stort set resten af branchen taget et væld af nye varegrupper ind i butikkerne.

Konkurrenterne i Fona og Expert-kæderne har suppleret deres traditionelle radio og TV-sortiment med spilkonsoller, mobiltelefoner og kameraer, og hos Elgiganten bliver kunderne i dag præsenteret for alt fra TV-apparater og mobiltelefoner over elkedler til kummefrysere.

»Vi har set brancheglidning i de fleste brancher, og særligt i elektronikbranchen. Men Hi-Fi Klubben er gået imod den strømning og har satset meget hårdt på nogle enkelte varegrupper og har dermed fået fat i et klart segment,« siger Flemming Birch, chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia.

Det snævre fokus på lyd og billede betyder, at medarbejderne ikke skal bruge tid på at sætte sig ind i mange forskellige produktkategorier, Det giver en betydelig konkurrencefordel, lyder det fra Hi-Fi Klubben.

»Det kan være fristende at tage alle mulige nye produktkategorier ind, men vi har holdt os fra det, og det har medført, at vi over årene er blevet eksperter inden for billede og lyd, og at vi derved har kunne tiltrække meget dedikerede medarbejdere,« siger Svend Erik Kristensen, administrerende direktør i Hi-Fi Klubben siden 2002.

Medarbejdere efteruddanner sig gratis

Ved at have dedikerede medarbejdere holdes udgiften til efteruddannelse nede, lægger direktøren ikke skjul på.

»Vi har cirka 450 entusiastiske medarbejdere i vores butikker, og de leverer meget gerne interessetimer,« siger Svend Erik Kristensen og nævner, at medarbejderne ofte samles om aftenen i butikkerne for at sammenlige lyden fra forskellige hi-fi systemer og hjemmebiografer, og den eneste betaling for deres engagement er pizzaer og drikkevarer.

Omkostningerne holdes også nede på andre fronter.

Eksempelvis fastholder Hi-Fi Klubben, at butikkerne skal have såkaldte »B«-placeringer og ikke »A«-placeringer midt på Strøget, hvor der er størst synlighed, men også dyrest lokaleleje. Desuden holdes markedsføringsbudgettet på et minimum, og prisen på produkterne kan holdes nede, fordi Hi-Fi Klubben er blevet »den suverænt største forhandler af højttalere i Skandinavien«, som direktør Svend Erik Kristensen konstaterer:

»Vi køber direkte hos producenterne, og hos otte til ni af vigtigste producenter er vi den største kunde globalt. Det betyder, at vi kan få varerne til en ordentlig pris, og at vi kan komme med ønsker til produkternes udformning,« siger han.

Som alle andre detailister er Hi-Fi Klubben tvunget til at forholde sig til risikoen for, at kunderne går i deres butikker for at få vejledning og derefter køber varerne billigere på internettet.

»Vi skal være pokkers effektive for ikke at blive ramt af det, men det pres er kun sundt. Det sikrer, at vi er omkostningsbevidste og strammer os an med at give kunderne en god vejledning, oplevelse og en rigtig pris,« siger Svend Erik Kristensen.

Spredt over Skandinavien findes der i alt 72 butikker med navnet Hi-Fi Klubben og tre netbutikker. Kæden har planer om at ekspandere i Sverige og Norge de kommende år.