Her skal det nye SAS-selskab flyve

Kunderne vil ikke opleve nogen forandring, selvom SAS flytter sine regionale ruter over i et nyt selskab, lover SAS.

SAS køber Cimber for at effektivisere de regionale ruter. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SAS har købt resterne af Cimber og flytter sine små fly over i det nye selskab for at styrke forretningen på de regionale ruter. SAS overtager hverken Cimbers fly eller personale, men købet giver SAS mulighed for at ansætte eller flytte personale på nye, billigere overenskomster. Det vil muligvis give ballade med personaleforeningerne, men for kunderne vil det ikke gøre en forskel, lover Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS.

"Det skal stadig være SAS' produkt og vores brand og billet. Det er ikke sådan, at vi ændrer på konceptet, og kundeRnes oplevelse vil være den samme. Vi vil gerne fortsætte med at tilbyde den del af skandinavisk indfrastruktur, som vi står for," siger hun.

Det nye selskab, som SAS endnu ikke har besluttet sig for, hvad skal hedde, skal flyve på indenrigsruterne i de skandinaviske lande, samt til nordeuropæiske destinationer.

"Det kan for eksempel være fra København til Luxembourg eller Bruxelles. Vi har også ruter til Polen, som man kunne tænke sig, ville ligge i det nye selskab. Det er ruter, hvor der er behov for afgange, men hvor der ikke er kunder nok til at fylde en Airbus med 200 pladser hver gang. Det er også vigtigt for os, at fastholde mange afgange, og der kan være destinationer, hvor vi har et stort fly i myldretiden og et mindre fly midt på dagen," siger pressechefen.

Blandt de mulige destinationer i Nordeuropa er Skt. Petersborg, Warszawa, Gdansk, Poznan, Vilnius, Hamborg, Hannover, Bremen, Bruxelles, Luxembourg, Manchester, Edinburgh, Leeds og Birmingham.

Klik her for at se hele SAS' rutekort i Nordeuropa.