Her ligger de tre stores trusler

De har i dag købt, sparet og kæmpet sig til magten, TDC, Sonofon og Telia. Men fremtiden byder på nye slagsmål. Her er de vigtigste.

Sonofon fik lov til at købe Tele2 Danmarks samlede forretning og dermed forsvandt den sidste større selvstændige spiller på det danske telemarked ud af markedet og efterlod det til TDC, Telia og Sonofon.

De tre store har købt sig til magten gennem den gennemgribende konsolidering af telebranchen, der har fundet sted. Selskaber som Debitel, Orange, Stofa, Cybercity, Tele2, Song Networks, Netdesign, Telmore og CBB Mobil er alle blevet slugt af de tre store og de ter sidder nu med magten ubetinget på markedet.

Skal man se frem i tiden, er deres magtbase fast i kødet. Men der vil komme slag i dynen fra nye kanter. Her er de væsentligste:

3G:

Telia har intet 3G-tilbud, TDC lancerer dovent, Sonofon nævner 3G i alle annoncer, men investerer sløvt i 3G-net. Med mobilselskabet »3« som den ubekendte, men stadig lille udfordrer, kan der blive en »ny situation« hvis danskerne følger markedstrenden og massekøber bærbare computere, som analysefirmaet IDC Nordic forudser. Bærbare computere er som skabt til trådløst internet over 3G-nettet og »3« oplever succes her.

Og når Telia endelig lancerer 3G, går de direkte på de højeste båndbredder. De skal skaffe kunder og kan blive aggressiv i markedet. Sker det, kan det sætte gang i ny afvandring af bredbåndskunderne fra fastnettet og ny forrykkelse af kundefordelingen i mobilbranchen, der ellers er meget stabil.

Bredbåndsselskabet Fullrate, stiftet af fem tidligere Cybercity-chefer, oplever god vækst og har banket priserne ned på bredbånd. Kun nølende har TDC og Cybercity svaret igen, for ADSL-kundernes faste betalinger luner godt på bundlinien. Bredbåndsmarkedet går kun en vej: Lavere priser modsvaret af højere båndbredder.

Ny lavpriskrig på mobilmarkedet?

Hvis den tidligere stifter af Telmore, Frank Rasmussen, får held til at skyde sit lavpris mobilselskab Bibob i gang, som han gjorde det med Telmore, så kommer det til at gøre ondt. Han vil fjerne opkaldsafgiften, hvilket kan koste op til hovedparten af ens udgift til et mobilopkald og det kan han gøre med sindsro, fordi han starter fra bunden. Men det bliver dyrt, ja, ufatteligt dyrt, for teleselskaber med kundetal i millioner eller hundreder af tusinder at fjerne en så væsentlig del af deres omsætning for at holde på deres kunder, hvis de forlader dem til fordel for Bibob.

Desperat »3«:

Får teleselskabet »3« ikke fat, kan de, som i andre lande, reagere ved at sænke priserne markant for at skaffe kunder. For en stor kundebase gør det lettere at sælge selskabet. »3«s 3G-net er til gengæld formentlig ikke det store værd i forhold til investeringerne.

Elselskaberne:

De graver og graver fortsat fiberkabler ned og vil konkurrere på bredbånd. Går det galt for dem, vil der være en masse fiberkabler nedgravet, som vil komme billigt til salg. Det udfordrer navnlig TDC. Får de succes, udfordrer det også særligt TDC. TDC kan blive tvunget til at købe op blandt dem.

Omlægning af TV-nettet fra analogt til digitalt sendenet vil udfordrer bredbåndsselskabernes satsning på TV på nettet. For priserne vil formentlig, som i Sverige, falde med digital TV-sending.