Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Et umiddelbart sært valg« skrev New York Times om den 41-årige svensker Stefan Larsson, da det onsdag blev annonceret, at han overtager Ralph Laurens plads som adm. direktør for modegiganten.
Stefan Larsson kender ellers modebranchen ud og ind. Han har været 15 år i Hennes & Mauritz (H&M), hvor han var med til at udvide virksomheden globalt. Siden 2012 har han været topchef i Old Navy – en afdeling af Gap Inc. Her har Stefan Larsson formået at forvandle Old Navys omdømme fra gammeldags discountmærke til smart modetøj, der er til at betale.
Ralph Lauren stikker med et mere aristokratisk country club klientel en smule ud på Stefan Larssons CV. Ikke desto mindre har den klassiske modevirksomhed kæmpet med dalende aktiekurser, fordi de ikke har levet op til de salgsforventninger, som markedet har haft til selskabet. Hvis man skuffer markedet, bliver man straffet. Hårdt. Og det må man sige, at Ralph Lauren er blevet. Arktiekursen er dykket hele 37 procent på blot et år. Foruden skuffede investorer skal Stefan Larsson også kæmpe med en intensiveret konkurrence i detailhandlen.
Men han kender spillereglerne fra Old Navy, som for få år tilbage kæmpede med at finde sin plads i et marked, hvor det gælder om at være først med det sidste nye til de mest konkurrencedygtige priser.
I de 15 år, hvor Stefan Larsson var i H&M, var han en del af holdet, som var ansvarlig for, at virksomhedens indtjening steg fra tre milliarder til 17 milliarder. H&M’s markedsandel blev også udvidet markant, da de gik fra at være til stede i 12 lande til at være i 44 lande.
Ralph Lauren og Stefan Larsson blev – ifølge Ralph Lauren – introduceret »for et stykke tid siden,« over en middag på en italiensk restaurant i New York. Det var en headhunter, der havde sat mødet i stand, og de to herrer fandt i løbet af de første fem minutter ud af, at de havde god kemi, forklarede Stefan Larsson, der ved samme lejlighed udtrykte, at Ralph Lauren havde overrasket ham positivt, fordi han var meget fokuseret på vækst i virksomheden, skriver The Wall Street Journal.
På LinkedIn har Stefan Larsson da også allerede ændret profilbillede til et af ham og Ralph Lauren, og en lang tekst om ham og hans karriere er blevet udarbejdet.
Lidt medvind får han da også, for nyheden om chefskiftet i Ralph Lauren var tilsyneladende noget, investorerene kunne lide. Da børserne i USA åbnede onsdag, steg aktien med knap 12 procent.