Her er stridens kerne i Norwegian

650 piloter hos Norwegian har nedlagt arbejdet, 800 kabineansatte er sendt hjem og 35.000 passagerer er strandet. Læs her for at forstå, hvad konflikten i Norwegian handler om.

En strejke blandt flyselskabet Norwegians piloter betyder, at selskabet onsdag aflyser en lang række afgange. Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIK REFNER

En stor andel af Norwegians piloter har nedlagt arbejdet, og strejken påvirker lige nu 35.000 passagerer. Sidste år var Norwegian også ramt af omfattende pilotstrejker, der endte med at koste flyselskabet 100 millioner kroner.

Her er hvad de slås om denne gang:

1. Konflikten mellem Norwegian og piloterne tager udgangspunkt i overenskomstforhandlinger mellem ledelsen og piloternes fagforeninger. Norwegian vil have besparelser, men forhandlingerne er strandet på spørgsmål om omhandler arbejdstid, fleksibilitet, pension og forsikringer.

2. Største stridspunkt er dog, at piloterne vil have en overenskomst med moderselskabet Norwegian Air Shuttle og ikke datterselskabet Norwegian Air Norway, da de mener, at det er moderselskabet bestemmer alting og håndterer deres HR. De vil også have aftaler, der giver ensartede overenskomster for alle piloter i Skandinavien og som betyder, at kun skandinaviske piloter kan flyve på ruter ind og ud af Skandinavien. Omvendt nægter Norwegian at lade piloterne diktere den type kommercielle beslutninger.

Norwegian mener, at de skandinaviske piloter er for vellønnede og arbejder for lidt i forhold til markedet. Eksempelvis henviser de til en statistik, der viser at Norwegians piloter flyver 700 timer om året, mens den tilladte grænse i EU ligger på 900 timer. Ifølge Norwegian ligger flere konkurrenter tættere på grænsen.

Samtidig henviser de til, at flyselskaber som eksempelvis SAS har fået de ansatte til at gå ned i løn, og at SAS og andre er i gang med at omorganisere ansatte til datterselskaber med billigere overenskomster.

Ifølge norske medier har der ikke været reelle forhandlinger mellem parterne i døgnet op til strejken trådte i kraft. Piloterne har to gange afvist at mødes til forhandlinger for overenskomst ikke er på agendaen. Omvendt mener Norwegian at bolden nu ligger hos piloterne.