Her er reklamerne, der får danskerne til at købe

Anderledes konkret reklamepris prioriterer klar dokumentation af markedsføringens effekt frem for kreative enkeltpersoners fluffy floskler.

Carlsbergs Somersby-kampagne vandt den store pris, som den mest effektive reklame i 2009. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Begreber som Return On Investment, salgseffektivitet og brand equity fylder mere end stærkt udtryk, kreativ idé og nyskabende billedbrug, når DRRB uddeler deres Advertising Effectiveness Award (AEA).

I år var der i alt 10 vindere uden en egentlig inddeling i kategorier, ud over at Carlsbergs Somersby-kampagne blev kåret som vinder af AEA Grand Prix.

Kampagnen vandt, fordi den ”anlagt på en forbilledlig analyse af målgruppen, med brug af buzz-effekt og PR-virksomhed skabte enorm gennemslagskraft i den snævre målgruppe af 25-35 årige, med et suverænt højt – og stigende – ROI til følge.”

Det er således en af de meget få reklamepriser, der tager udgangspunkt i en målt effekt frem for luftige ord om kreativitet. Det kræver imidlertid også en omfattende dokumentation, hvilket traditionelt har betydet, at tilmeldingerne har været begrænsede.

I år var der 41 tilmeldte kampagner, hvoraf 27 nåede igennem nåleøjet. Altså kunne mere end hver tredje nominerede gå hjem fra gårsdagens prisuddeling med et trofæ i hånden.

De ti vindere
  • Somersby – Annoncør: Carlsberg Danmark – Bureau: Robert/Boisen & Like-minded / Very (Buzz- & PR)
  • Nescafé – Annoncør: Nestlé – Bureau: Propaganda McCann
  • Vi kommer langt for dine 25-ører – Annoncør: Scleroseforeningen – Bureau: DDB
  • Kunsten at hæve prisen og øge salget på samme tid – Annoncør: Arla Foods – Bureau: Ogilvy & Mather
  • Telenor Yndlingsnummer – Annoncør: Telenor – Bureau: Wibroe, Duckert & Partners
  • Carlsberg Sport og et lille egern – Annoncør: Carlsberg Danmark A/S – Bureau: & Co
  • L’Easy – Annoncør: L’Easy – Bureau: Halbye Kaag JWT
  • Interflora, husk hvad en god indsigt kan gøre – Annoncør: Interflora – Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
  • KIWI minipris – Annoncør: KIWI – Bureau: Sunrise Reklamebureau A/S
  • SAS’ Londonkampagne – Annoncør: SAS – Bureau: Wibroe, Duckert & Partners