Her er opskriften på en dansk super-iværksætter

Mikkel Svane var en del af den første generation, som voksede op med adgang til PCere. Det, mener Zendesk-topchefen, har formet ham.

Mikkel Svane, der står bag it-virksomheden Zendesk i Silicon Valley i USA. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als

Teknologiske spring gør en stor forskel. Også når det handler om lyst til og mulighed for at kaste sig ud i egne projekter som iværksætter.

Det mener i hvert fald Mikkel Svane, der er medstifter og topchef for Zendesk, som står bag et webbaseret kundeservicesystem, og som i foråret tog New York Stock Exchange med storm i forbindelse med sin børsnotering i USA.

Den 42-årige Mikkel Svane var en del af den generation, der blev fristet af og udnyttede de kommercielle muligheder, der viste sig i forbindelse med techboomet før årtusindeskiftet, som dog endte i dotcom-boblen, der bristede.

Mikkel Svane mener, at han og jævnaldrende blev påvirket kraftigt af at vokse op i en tid, hvor computere begyndte at være hvermandseje i form af de tidlige PCere og computere som Commodore 64.

»Vi er en generation, der er vokset op med nogle nye ting og muligheder. Da jeg blev færdiguddannet i begyndelsen af 1990erne, fik man ikke nødvendigvis job som nyuddannet. Det var lidt usselt det hele. Til gengæld er jeg en del af en generation, som er vokset op med computere. Vi fandt i den forbindelse ud af, hvordan vi kunne kreere programmer og senere internetservices,« siger Mikkel Svane og tilføjer:

»Det skabte nok en stemning af, at man kunne skabe noget spændende, hvis man havde lyst. Og hvis andre var interesserede i det, var det jo nærliggende at tænke, at man også kunne bygge en forretning ud af det. Når man fik en computer dengang, var den jo tom. Sådan var det også med internettet.«

Samme fænomen gør, at Zendesk-medstifteren ser positivt på den generation, der er børn nu og som vokser op med en overflod af teknologi omkring dem. Det kan godt være, at nutidens børn ikke står med en tom computer, de skal fylde op – de står derimod med nogle teknologier, som de muligvis ser helt anderledes på, end deres forældre gør.

»Når jeg ser mine børn sidde med en iPad, kan jeg se, at de er hjemme i det. De opfatter maskinen som en forlængelse af sig selv og en del af hverdagen. Det bliver naturligt for dem at se på mangler og muligheder ved teknologien,« siger han.

Derfor mener Mikkel Svane, der på otte år har været med til at forvandle en idé blandt venner til en verdensomspændende virksomhed, da også, at der er al grund til at tro på, at også den næste generation får muligheden for at vælge en levevej som det, han selv er endt som: En særdeles succesrig iværksætter.