Her er Nordeas nye logo

Nordea har givet brandet en ansigtsløftning med en ny visuel identitet. Det betyder bl.a. et farvel til de karakteristiske Nordea-sejl i logoet. Bureauet Bold har hjulpet til.

Læs mere
Fold sammen

Den nordiske storbank Nordea har det seneste halvandet års tid arbejdet på en ny visuel identitet, der skal være mere i tråd med selskabets visioner for fremtiden.

Nu er arbejdet afsluttet, og det er bl.a. ensbetydende med et farvel til det sejlbårne Nordea-logo, der blev introduceret ved årtusindeskiftet, hvor en stribe store nordiske banker smeltede sammen til Nordea-koncernen. Det skriver Markedsføring.dk.

Udover at sejlet er væk i det nye logo, som du kan se i toppen af artiklen, så er bogstaverne, der før var en smule kompakte, blevet rettet ud og er mere runde og klare end tidligere.

Gammelt logo:

Fold sammen
Læs mere

Den nye omfatter visuelle identitet omfatter også en udvidet farvepalette, en ny typografi og et pulslignende symbol.

- Vores nye visuelle identitet afspejler, hvordan vi ønsker banken skal opfattes fremover – som en bank med en menneskelig og finansiel puls, siger Helena Andreas, leder af Group Marketing & Communications i Nordea.

Rulles langsomt ud

Indtil videre er den nye visuelle identitet ikke synlig på bankens hjemmeside, på skiltene i bankfilialerne eller for den sags skyld på brevpapiret, men det kommer, fortæller Helena Andreas til Markedsføring.dk.

Fold sammen
Læs mere

- Vi ruller vores nye visuelle identitet langsomt ud. Vi bruger den nu i Nordeas eksterne markedsføring og i visse digitale kanaler, siger hun.

- Men dette er blot første skridt mod at styrke vores brand og kæde det sammen med den dynamiske og omfattende omstilling af banken, som vi er i fuld gang med, fortsætter Helena Andreas.

En omstilling, der hænger tæt sammen med storbankens forretningsstrategi, som bl.a. skal klæde Nordea bedre på til de nye teknologiske muligheder.

- Udover at den nye identitet rummer flere og varmere farver, så er den også skræddersyet til at kunne begå sig langt bedre i en moderne og digital virkelighed, hvor vores kunders adfærd ændrer sig med lynets hast, siger Helena Andreas.

Nordeas nye visuelle identitet er udviklet af det svenske designbureau Bold, der er en del af den nordiske bureaukonstellation The North Alliance (NoA).