Her er Netflix' potentielle vækstmarkeder

Tre grafer og et interview med Reed Hastings giver et indblik i, hvor Netflix kan vokse mest i fremtiden.

Reed Hastings' mål for Netflix er, at hver tredje husstand skal abonnere på streamingtjenesten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Filmtjenesten Netflix kunne sidste uge meddele, at man med en vækst på over 80 procent i markederne uden for USA nu havde rundet 50 millioner kunder: 36,2 millioner i USA og 13,8 millioner i resten af verden.

Desværre oplyser Netflix ikke kundetallet for de enkelte lande, men britiske Digital TV Research har ved hjælp af data fra Netflix lavet et estimat over antallet af betalende kunder i en række lande. Hold musen over bjælkerne for at se antallet. 


Tallene bliver dog først for alvor interessante, når man tager konteksten med. Her er først antallet af Netflix-abonnenter som procentdel af antallet af husstande i de pågældende lande. Hold musen over bjælkerne for at se antallet.

Og her er samme tal sammenlignet med andelen af husstande med bredbånd i de pågældende lande. Igen: hold musen over bjælkerne for at se tallene.

Graferne viser, hvor meget rum for vækst, der er i hvert land - alt andet lige. Eksempelvis er antallet af Netflix-kunder i Brasilien blot en brøkdel af det samlede antal husstande med adgang til hurtigt internet.

Til gengæld tager graferne naturligvis ikke højde for købekraft og efterspørgsel på streaming-tjenester. Eksempelvis vurderer flere analytikere, at der er større potentiale i lande som Sverige og Danmark, hvor betalingstjenester som Spotify allerede har vænnet kunderne til tanken om et streamingabonnement.

Reed Hastings: hver tredje husstand skal være abonnent

Netflix' grundlægger og administrerende direktør Reed Hastings sagde sidste år i et interview med Berlingske Business, at målet er, at hver tredje husstand skal have Netflix, men at potentialet er højere end det.

Hvad er potentialet? Hvad er jeres mål?

»Målet er, at hvert tredje hjem skal have Netflix. Det betyder ikke, at vi ikke kan gøre det bedre, men det er vores mål.«

I USA er I jo allerede i hvert tredje hjem, hvad så nu?

»Det er svært at sige. Hvis vi kan blive ved med at forbedre vores produkt, så kan vi nå flere. Der er mange faktorer, og vi lærer undervejs. Internettet bliver bedre og bedre, og apparaterne bliver bedre og bedre. Den nye iPad er 100 gange hurtigere end den første. Hurtigere internet og bedre apparater kommer til at gøre en forskel, ingen tvivl om det.«

Så 4G og LTE er vigtigt for jer?

»Det er helt klart vigtigt for mobile enheder. Men lige nu handler det mest om fibernet til hjemmet.«

Hvad ser I på, inden I beslutter jer for at lancere Netflix på et nyt marked?

»Bredbånd er det vigtigste. Hvad er hastigheden, og hvor meget tid bruger folk online? I Danmark lader det til at være sådan, at børn får en iPad, når de bliver født. Det er utroligt. Hvis folk har hurtigt internet og enheder, der kan bruge det, vil det være et godt marked for os.«