Her er manden, der fik os til at jagte Pokémonner

90er-fænoment Pokémon er blevet genoplivet i et nyt revolutionerende format og har taget verden med storm. Bag succesen står John Hanke, der så potentialet i en aprilsnar.

John Hanke, der stod i spidsen for at udvikle Pokémon Go, fotograferet under et interview med nyhedsbureauet Reuters i Tokyo tidligere på måneden. Foto: Toru Hanai/ReutersN
Læs mere
Fold sammen

Den 1. april 2014 lancerede Google Maps en reklame. I reklamen opfordrede korttjenesten folk til at tage ud i den virkelige verden for at fange Pokémons gennem telefonen. Som belønning fik man muligheden for at blive ansat i Google Maps med titlen »Pokémon Master«.

Men som alle andre nyheder den dag var reklamen en aprilsnar med intet hold i virkeligheden. Den virtuelle spilvirksomhed Niantic Labels, som var med til at udvikle aprilsnaren med den amerikanske entreprenør John Hanke i spidsen, så dog andre muligheden for at gøre det til virkelighed, og det blev startskuddet til udviklingen af Pokémon Go.

Spillet blev lanceret i starten af juli 2016, og på rekordtid har Pokémon Go fået flere brugere end dating-appen Tinder og næsten ligeså mange aktive brugere som på Twitter.

»Vi forberedte os på succes, og vi klargjorde vores infrastruktur. Men for at være ærlige har vi været overvældet af interessen fra det store antal mennesker, der ønsker at spille og den tid, de ønsker at spille. Det overraskede os absolut,« udtalte John Hanke til Time i midten af juli.

I 2001 startede John Hanke iværksættervirksomheden Keyhole. Virksomheden opfandt et program, der gjorde det muligt for brugere at udforske kloden ved hjælp af satellitfotos og 3D-kort. Programmet blev døbt Earth Viewer, og i 2004 blev Keyhole købt af Google for 35 millioner dollar – eller hvad der svarer til cirka 236 millioner kroner, skriver Heavy.

Earth viewer blev omdøbt til Google Earth, som senere banede vejen for Google Street View.

Excentrisk på den gode måde

John Hanke blev i Google fra 2004-2010. Her var han leder af geoafdelingen, som havde ansvaret for blandt andet korttjenesterne. Med finansiering fra Google startede han sammen med flere andre fra geoafdelingen virksomheden Niantic Labels i 2011, og i 2012 skabte holdet virksomhedens første spil, Ingress, baseret på geo­teknologi.

»Jeg har altid troet, at man kunne lave et fedt spil ved at bruge alle de geodata, vi har. Jeg så mobiltelefoner blive stærkere, og jeg tænkte, at tiden ville komme, hvor man kunne lave et virkelig fedt adventurespil i den virkelige verden,« siger John Hanke til Tech Stroke.

Sammen med Google Maps lavede Niantic Labels aprilsnaren om et kommende Pokémonspil. Reklamen for det kommende spil blev så populær, at John Hanke besluttede sig for at føre ideen ud i livet. I løbet af to måneder havde John Hanke rejst 25 millioner dollars fra Google, Nintendo og The Pokémon Company til at udvikle spillet.

»Han er excentrisk på en god måde. Han har den vision, at verden er et godt sted at være til stede i. Ikke bag en computerskærm. Det er en meget ædel sag,« siger den 53-årige designer Steve Peters, som har arbejdet sammen med John Hanke i Niantic Labels, til Financiel Review.