Her er landets mest værdifulde brand

En ny analyse peger på Lego som det mest værdifulde brand på dansk jord. Mærsk og Arla følger efter på en 2. og 3. plads. I nordisk sammenhæng sakker Danmark dog agterud.

Modelfoto af LEGO-figur. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

En tommelfingerregel byder, at ti procents af ethvert produkts værdi, knytter sig til det brand, virksomheden bag produktet har.

Eksempel: Når Meyers lancerer en ny sennepsdressing, vil produktet alene på grund af ophavet - altså her Claus Meyer - få ti procent af værdien foræret oven i på grund af det stærke brand, Meyers produkter er blevet garant for.

Af samme grund bliver det aldrig helt uinteressant, når større konsulenthuse sætter sig for at rangliste virksomheder efter værdien af deres brands, og den øvelse har konsulenthuset Brand Finance givet sig i kast med på dansk jord.

Og lad os bare få vinderen på plads med det samme: Det er - naturligvis - Lego, der kan prale af at være kongerigets mest værdifulde brand. 4,52 mia. dollars anslås den Billund-baserede virksomheds brand at være værd.

Hos Brand Finance sondrer man mellem værdien af virksomhedens brand og styrken. I sidstnævnte kategori kan Lego prale af at være det næstbedste i hele verden , hvilket faktisk var et hop ned ad stigen for legetøjsimperiet, der tidligere har tronet allerhøjest i målingen. Målt på værdi indtager Lego en mere beskeden plads som nummer 324 på globalt plan.

Brand Finance begrunder Legos 1. plads med de gode finansielle resultater sammenholdt med det faktum, at ideen om at leg og læring skal gå hånd i hånd synes at vinde stadig mere frem. Derudover peger konsulenthuset også på Legos samarbejde med Hollywood - navnlig om Star Wars-filmene - som et vellykket eksempel på, at den danske virksomhed når ud til et stadig større publikum.

På dansk jord følger Maersk efter som det næstmest værdifulde brand til 3,78 milliarder dollars, mens Arla indtager en tredjeplads med en anslået værdi af 3,74 milliarder dollars.

Til gengæld synes Danmark at hænge lidt i bremsen sammenlignet med Sverige. På den nordiske top 50-liste er Danmark repræsenteret i form af 14 virksomheder, mens Sverige har 24 virksomheder med. Og Lego må som dansk højdespringer nøjes med en beskeden syvendeplads overgået af virksomheder Telenor, Nordea, Statoil og H&M - og på førstepladsen - IKEA, selvfølgelig.