Her er iværksætter-vinderne og deres idéer

Et skræmmende erfarent publikum og 15.000 kolde kontanter er, hvad iværksætterne vil huske efter at have vundet de to mikrolegater ved Impact Investor Ball.

Vinderen af det ene mikrolegat blev udvalgt af kurérfirmaet UPS, som valgte »Danish Cardboard Tech«, der producerer billige krykker og har fokus på at udbrede dem til udviklingslande. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

En krykke produceret i genanvendeligt pap og en tjeneste, der giver dig et overblik over restauranter med lækker mad til overs til en billig penge.

Det var forretningsidéerne bag de to start­ups, der forleden løb med et mikrolegat hver på 15.000 kroner ved Impact Investor Ball i den amerikanske ambassadørbolig. Vinderen af det ene mikrolegat blev udvalgt af kurérfirmaet UPS, som valgte »Danish Cardboard Tech«, der producerer billige krykker og har fokus på at udbrede dem til udviklingslande.

Det andet mikrolegat gik til den startup, der modtog flest »karmadollar«. Alle gæster fik fem karmadollar, de i løbet af aften skulle give til den startup, der havde størst potentiale. Vinderen blev »Too Good To Go«.

Det var nogle lykkelige iværksættere - alle i sort i habit og hvid skjorte, Berlingske Business talte med. Dog var legatet ikke det vigtigste. Det var blot en ekstra bonus.

»Én ting er cool cash, men alle de kompetente mennesker, vi har mødt i dag, betyder meget mere,« siger medstifter af Danish Card­board Tech Kasper Thastrup Tindbæk med strålende øjne og et smil, der umuligt kan blive bredere.

Den følelse deler Klaus B. Pedersen, der er medstifter af Too Good To Go.

»Der har været en del forbi, som ikke kan vente med at få en kaffedate med os. Det er pissefedt at blive bekræftet i, at vi er i gang med noget stort.«

Nervepirrende publikum

200 investorer med tunge tegnebøger og prominente iværksættere siddende på gyldne stole med guld-grøn mønstret betræk. Det var den udsigt, iværksætterne bag de 12 start­ups havde på scenen, og som gav dem sommerfugle i maven.

»Det er meget beærende og nervepirrende, at et publikum med så mange kompetente mennesker lytter til vores idé og bruger deres torsdag aften på det,« fortæller iværksætter Kasper Thastrup Tindbæk.

Det er To Good To Go medstifteren Klaus B. Pedersen enig i. Men ventetiden før de to minutters pitch trak også en del tænder.

»Vi har prøvet at pitche før. Men man bliver jo nervøs, når det er hjemme hos Rufus selv, og der er så mange vigtige mennesker.«