Her er Hummels nye kronprins

Søren Lund bliver central i arbejdet med at vokse sportsklenodiet Hummel i de kommende år, lyder det fra Hummels ejer, Christian Stadil.

Søren Lund foran Hummels hovedkvarter på Aarhus Havn. Foto: Hummel Fold sammen
Læs mere

Det er med over 16 års erfaring fra Lego, at 48-årige Søren Lund for få måneder siden rykkede ind i sports- og modetøjsvirksomheden Hummel.

Her er han udset en nøgle­rolle, når Hummel skal vokse sig til at blive en milliardvirksomhed i de kommende år. Det er Hummel-ejeren Christian Stadils klare plan. Med nøgleposten må Søren Lund være at betragte som en slags kronprins i den 93 år gamle virksomhed, som siden slutningen af 1990erne har været ejet af Stadil-familien.

Kronprinsetitlen vil Stadil ikke udtale sig om. »Det er alt for tidligt at sige noget om,« som han udtrykker det. Men faktum er dog, at den erfarne topchef i tøjfirmaet, Søren Schriver, der har stået i spidsen for Hummel siden 1993, fylder 60 i år.

Helt utænkeligt er det derfor ikke, at der er gjort sig overvejelser om et tronskifte i tøjklenodiet inden for en overskuelig fremtid.

Christian Stadil er begejstret over sin nye salgsmand i Hummel.

»Han er strategisk tænkende, velovervejet og struktureret, og han bliver helt central i arbejdet med at få Hummel til at vokse markant i de kommende år,« siger Stadil, der blev imponeret over Søren Lund allerede under ansættelsessamtalen.

»Her spurgte han meget rigtigt, hvorfor Hummel ikke omsætter for fem mia. kr. Det kan man altid komme og sige, men hans analyse og tilgang er rigtig, og det er en attitude, jeg godt kan lide. Han er meget direkte, og han er heller ikke bange for at sige, at han er uenig med mig,« siger Christian Stadil

Knækkede koden

Søren Lund er nok kendt af de færreste, men han havde i Lego en stor finger med i spillet i udviklingen i en af de senere års største succeser, nemlig da Lego langt om længe knækkede koden til at få tag i pigerne med salgssuccesen Lego Friends.

»Jeg gik sammen med en meget dygtig designer, og vi satte os ned og sagde, det skal være løgn, at Lego ikke kan knækken koden og få fat i pigerne som målgruppe og få dem til at købe Lego. Vi nedsatte et team og vi sendte også antropologer ud for at bo sammen med nogle familier og følge nogle piger i hverdagen for at finde ud af, hvad vi skulle gøre. De fulgte dem overalt, når de spiste aftensmad og gik ud for at shoppe,« siger Søren Lund og fortsætter: »Det endte med at blive til Lego Friends, som er en af de største succeser i nyere tid i Lego, og det er da en af de ting, jeg er særdeles stolt af i dag.«

Søren Lund peger selv på innovation, marketing og salg og en stor interesse for at opdage nye muligheder i et modent marked, der driver ham. Men Hummel-ejer Stadil lokkede ham med, at han kunne få større kommercielt ansvar.

»Efter en del år i en meget stor og fantastisk koncern, hvor jeg næsten er opdraget, er det utroligt spændende at komme til en mindre virksomhed med et så fantastisk varemærke og få mulighed for at gøre det større,« siger Søren Lund.