Her er Googles fejlslagne projekter

Google er ikke ufejlbarlig. Wave er død. Få overblik over Googles andre smuttere.

Foto: Ryan Anson
Da Google Wave i går fik dødskysset, sagde Google-chef Eric Schmidt, at firmaet ikke skammer sig over sine ufuldendte projekter som Wave. Tværtimod.

De fejlslagne projekter giver erfaringer og teknologi, der kan bruges andre steder i Google-universet.

Og selv om Google ofte fremstår som en ufejlbarlig fremstormende virksomhed, så er Google Wave faktisk langt fra det første projekt, der aldrig kom ud af test-fasen. Hjemmesiden SearchEngineLand har lavet en næsten komplet liste over Googles lukkede tjenester. Her er et uddrag af dem:

Google Lively var Googles forsøg på at komme med på den 3D-bølge, der skvulpede henover nettet i kølvandet på Second Life. Men det virtuelle univers blev lukket ned sidste år.



Google Audio Ads levede fra 2006-2009. Tanken var, at Googles succesfulde reklameplatform på nettet skulle udvides til lydreklamer, som skulle spilles på radioer. Men projektet fejlede ved, at annoncørerne aldrig fik så præcise målinger på deres investeringer, som de har vænnet sig til at få på nettet. Projektet var dyrt for Google, fordi det var bundet op på et opkøb af firmaet dMarc Broadcasting for mindst en halv milliard.

Nedlukningen blev i øvrigt fulgt af nedlukningen af det lignende Google Print Ads, der skulle placere annoncer i papiraviser.

Google Notebook var en fiks måde at gemme tekstbidder eller links direkte i sin browser, når man besøgte en hjemmeside, der havde informationer, som var værd at gemme til senere.

Siden har tjenester som Evernote og Übernote taget store markedsandele.

Dodgeball var en mindre succes i USA, men da Google købte tjenesten, gik det ned af bakke. Der blev ikke troet på projektet, som blev lukket ned i 2009. Dodgeball var et tidligt forsøg på at lave en lokationsbaseret tjeneste, hvor mobiltelefonen blev brugt til at fortælle omgangskredsen om brugerens præcise opholdsted. Da Google ikke troede på idéen, forsvandt den tidligere stifter af Dodgeball og stiftede i stedet Foursquare.com, der nyder stor popularitet i øjeblikket. Siden har Google forsøgt at få en fod indenfor i form af tjenesten Google Latitude. Men den mangler stadig en større tilslutning.

Jaiku var i lang tid teknisk overlegen til Twitter, men det er alligevel Twitter, der er løbet med opmærksomheden som det foretrukne mikroblogging-redskab. Det skyldes, at Jaiku nærmest blev tiet ihjel fra det øjeblik, Google opkøbte den finske tjeneste. Mange mener, at Jaiku blot blev opkøbt for at sikre sig nogle dygtige medarbejdere. Koden er i dag tilgængelig open source.

Se flere lukkede projekter hos SearchEngineLand.

De næste på skafottet


Og der kan være flere kandidater til en aflivning på Googles produktportefølje.