Her er forsikrings-selskabernes smertensbarn

Et område springer i øjnene som særligt vanskeligt at håndtere for forsikringsselskaberne, ejerskifteforsikringerne.

(Foto: Torben Christensen/Scanpix 2015) Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

De er overordentlig svære at håndtere for forsikringsselskaberne, ejerskifteforsikringer, som man tegner mod uforudsete problemer, når man køber nyt hus. For selvom de kun udgør en ret lille del af det samlede forsikringsmarked, udgør de alligevel 13 pct. af de samlede klager.

De er så bøvlede at håndtere for forsikringsselskaberne, at Trygs topchef Morten Hübbe i 2013 var direkte ude og adressere de juridiske vanskeligheder, som opstår, når kunde og selskaber tørner sammen om i forventningen om, hvad der er dækket og ikke dækket af forsikringen.

I den netop offentliggjorte statistik for Ankenævnet for Forsikring, stiller landets største forsikringsselskab Tryg da også med en højere klageandel end selskabets markedsandel berettiger til med 22 pct. af klagerne mod en markedsandel på 18 pct. Af dem fik de 13 medhold, mens 31 ikke fik medhold.

Trygs udfordringer er dog ikke så store i forhold til det fremadstormende selskab på ejerskifter, Dansk Boligforsikring, som har en markedsandel på 17 pct., men hele 26 pct. af klagerne. Også her fik ca. 1/3 af klagerne medhold.

Fordelt på alle ankenævnssager fik ca. 24 pct. af kunderne medhold, og statistikken er god for branchen, mener Kim Sparlund, direktør for Ankenævnet for Forsikring:

»Der er ingen tvivl om, at forbrugerne har meget glæde af, at hvert enkelt selskab i vores statistik forsøger at klare sig lidt bedre end konkurrenterne.«

Han peger også på, at klagestatistikken dermed fungerer som et konkurrenceparameter, der er med til at presse antallet af klager i bund.

De forsikringstyper, der ud over ejerskifteforsikring klages mest over, er syge- og ulykkesforsikringer samt livs- og pensionsforsikringer. Der er også en del klager over bilforsikringer.