Her er Forbrugerstyrelsens råd til autobranchen:

Autobranchen kan selv gøre noget for at slippe af med befolkningens mistro til branchen, mener Forbrugerstyrelsen. Her er nogle af forslagene:

Lave en database på internettet, hvor forbrugerne kan sammenligne priser på for eksempel dækskifte, olieskift og andre standardydelser. Det vil gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue priserne på markedet.

Derudover opfordrer Forbrugerstyrelsen bilbranchen til at udvikle en beregningsmodel, der gør det muligt for forbrugerne at sammenligne prisen på nye biler inklusiv minimumsudgifterne til service i garantiperioden. En billig bil kan nemlig blive overraskende dyr inden for kort tid, hvis man lægger

Minimumsudgifterne til service i garantiperioden oven i prisen på selve bilen. En anden bil koster måske mere, når man køber den, men har lavere serviceudgifter bagefter.

”En beregningsmodel for prisen på bilen sammenlagt med de forventede omkostninger ved at have den, vil give forbrugeren et langt bedre udgangspunkt for at sammenligne priserne på biler”, siger Louise Holck i en pressemeddelelse. Der findes omkring 5.600 værksteder i Danmark, heraf er 900 mærkeværksteder. Omkring 4600 er uafhængige værksteder, hvoraf 1000 er i et kædesamarbejde. Derudover er der en række små garage værksteder og mindre værksteder i forbindelse med brugtbilsforhandlere og lignende, oplyser styrelsen.