Her er flyselskabet, SAS kan lære af

Det irske luftfartselskab Ryanair er kommet med et imponerende regnskab, hvor selskabet hæver sine forventninger til overskuddet for hele regnskabsåret.

Ryanair kontroversielle topchef, Michael O'Leary kan være godt tilfreds med dagens regnskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: EMILIO NARANJO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når SAS fremlægger det ene dårlige regnskab og spareplan efter den anden, så virker det måske som om, at det ikke kan lade sig gøre at tjene penge i flybranchen.

Men nu har irske Ryanair sendt endnu et regnskab på banen, der viser, at der kan være god økonomi i at fragte flypassagerer fra A til B. Det skriver nyhedstjenesten Bloomberg.

Ryanair - der har forskudt regnskabsår - fik i første halvår et overskud efter skat på 496,8 millioner euro. Det er en stigning på 22,9 procent i forhold til sidste år. Samtidig hæver selskabet sine forventninger til næste halvår, Ryanair forventer nu et overskud på 490-520 millioner euro mod tidligere 400-440 millioner euro.

Travlhed pga. OL

Baggrunden for de pæne tal er blandt andet travlhed på grund af årets olympiske begivenheder i London. I perioden fra første april til 30. september fragtede Ryanair i alt 48 millioner passagerer. Det er en stigning på 7,4 procent og ny rekord. I samme periode er det lykkedes at hæve billetpriserne med 7 procent.

Og selskabet har ambitioner om at vokse endnu mere. Administrerende direktør Michael O'Leary håber blandt andet at lukrere på den hårde konkurrence på det europæiske marked, der kan betyde, at vil flere flyselskaber styrer mod den økonomiske afgrund.

Ryanair-chef: De andre har for store tab

"Analyser viser, at branchen er domineret af tabsgivende, upålidelige, og ineffektive flyselskaber, som har en fornuftig omsætning, men uholdbare store samlede tab," siger han og fortsætter:

"Det er en stor mulighed for Ryanair prisbillige model, som er baseret på vores lave enhedsomkostninger. Det kan betyde, at vi om 10 år har en lønsom forretning med 120 millioner passager om året," siger Michael O'Leary.

Ryanair har formået at holde omkostninger lave, fordi det er et forholdsvis nyt selskab (det blev stiftet i 1985), der blandt andet ikke har de samme forpligtelser på grund af gamle overenskomster med personalegrupper, som SAS har.

Derudover benytter Ryanair i stor grad af mindre, billigere lufthavne uden for de større byer, og tilbyder mindre service på flyene end andre selskaber. Ryanair har også været i søgelyset for at tilbyde meget ringe arbejdsvilkår, det har blandt andet mødt kritik, at stewardesserne selv skal købe deres uniformer.

Ryanair-aktien er i dag i toppen af Stock 600, som er et indeks over 600 af de største børsnoterede selskaber i Europa. Aktien er aktien steget med godt 6 procent.