Her er elbilerne - og deres udfordringer

En række udfordringer skal løses, før elbilerne for alvor opnår udbredelse. Læs her hvad der skal til, og se billeder af bilerne.

Den lynhurtige el-sportsvogn Tesla deltog i det såkaldte Gumballrace, og skabte en del opmærksomhed. Her i Paris. Foto Pierre Verdy/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Elbiler spiller med sikkerhed en rolle i fremtidens transportbillede, og dermed er der forretningsmuligheder. Men udbredelsen på de danske landeveje afhænger stadig af en lang række uafklarede faktorer. For nylig inviterede branchen til dækspark og idéudvikling.

- Elbilens største fjende er et menneske, der ikke har prøvet en elbil.

Det var et af de budskaber, der flere gange blev gentaget på Horsens Kunstmuseum, da klyngevirksomheden Bright Ignite i forrige uge inviterede til udstilling og konference om elbilens nutid og fremtid. Den første udstilling, i øvrigt, hvor der var mulighed for at se de elbiler, der er tilgængelige på det danske marked samlet – ligesom der endda var mulighed for at få en prøvetur.

Og prøveture er der altså behov for, hvis man skal tro artiklens indledende citat. Ordene blev udtalt af Lærke Flader, branchechef i sammenslutningen mellem energiselskaber og producenter, Dansk Elbil Alliance, og hendes problem – og branchens – kan opsummeres i et enkelt spørgsmål: Hvor mange kender du, der kører elbil?

Se billeder af de elbiler, der var udstillet i Horsens

Teknologien kommer

- Elbilen bliver ikke den eneste løsning, på verdens energiudfordringer, men det bliver én af løsningerne, og Danmark har perfekte betingelser for elbiler. Mange har adgang til egen carport, de fleste kører primært korte afstande og vi har masser af vindenergi, som spiller perfekt sammen med elbiler, sagde Lærke Flader til de fremmødte erhvervsfolk ved konferencen, hvor det samtidig blev slået fast, at teknologien er på vej.

Kjeld Nørregaard fra Teknologisk Institut forklarede:

- Der er stadig en række teknologiske udfordringer blandt andet i forbindelse med indførelse af internationale standarder (ved eksempelvis ladning, red.) men der sker meget lige nu, og uanset hvad, tror vi på, at fremtidens biler får en elektrisk driveline.

Men hvad skal der til, før elbilen for alvor bliver pop? Ifølge Branchechefen skal tre opgaver løses: Flere demoprojekter, flere biler på vejene og en mere elbilsvenlig og langsigtet energipolitik.

I regeringens energiudspil er der lagt op til en pulje på 25 millioner kroner til ladeinfrastruktur – branchen håber på 100 millioner kroner. Elbiler er afgiftsfritaget, men kun til 2012, og samtidig efterlyses nogle af de tiltag, der har virket i nabolandene Sverige og især Norge, hvor elbilen har opnået stor udbredelse på meget kort tid.

Norge har tæt på 3.000 elbiler på vejene mod Danmarks cirka 400. Blandt andet via rabat på færgeovergange, en udbygget ladeinfrastruktur, stærke skattemæssige tiltag samt ikke mindst miljøzoner.

Læs også på Evb.dk:

Udbrændt elbilprojekt kører videre

Elbil klarede crashtest

Stadig det dyre valg

Projektleder for Norske Grønn Bil, Ole H. Hannisdahl fortalte om foregangslandet på området, men selv han, der er passioneret elbilskører, måtte erkende, at når der tales »strichtly business«, er el stadig det dyrere valg.

- Vi arbejder med at kickstarte et marked, og det er på vej. Der er nogle udfordringer omkring rækkevidde og økonomi, og jeg mener, at det er vigtigt, at branchen klart fortæller om både fordele og ulemper ved at vælge en elbil, sagde nordmanden og fortsatte:

- Det kan godt være, at det strengt taget vil være dyrere, men hvis den kan opfylde dine behov, så har elbilen stor markedsføringsværdi. Værdi i forhold til at motivere medarbejdere. Og så er elbilen en sjov ting, der leverer smil til den, der kører i den, lød det.

Der er penge i el

Men elektriske biler er ikke kun smil, markedsføring og svære rammevilkår. Der er penge i branchen, og en række danske virksomheder satser med stærk kapital i ryggen på at fremelske en rigtigt god forretning. Heriblandt ECTunes, der laver lyd til elbiler, og BetterPlace, der har et koncept, som gør elbilen – stort set og til begrænsede behov – konkurrencedygtig med en benzinbil.

Fælles for dem alle er, at deres endelige produkt mangler venner på det danske marked, Så kære læser, hermed en opfordring fra branchen: Prøv en elbil.

Se billeder af bilerne her