Her er Disneys spritnye Cars-temapark

Underholdningskoncernens ømme tå har længe været California Adventure-parken, som har floppet fælt. Fredag genåbnede parken i Californien - og det altoverskyggende tema er animationsfilmene Cars.

Sådan ser Kølerkildekøbing ud i virkeligheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: HANDOUT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Enorme tema-forlystelsesparker har i mange år været en amerikansk feriefavorit. Det er Disney udmærket klar over, og underholdningskoncernen sidder da også på en stribe.

En af dem har dog siden åbningen for 11 år side været et smertensbarn, der ikke evnede at tiltrække nok gæster. Det forsøger Disney nu at gøre om med genåbningen af California Adventure-parken, skriver New York Times.

Parkens tema har siden åbningen været Disney-film - både de nye computeranimerede og de ældre håndtegnede. Det drejer sig eksempelvis om filmene Toy Story og Den Lille Havfrue. Men publikumsinteressen har i den grad skuffet. Kritikken har blandt andet været, at parken simpelthen ikke var fantasifuldt nok lavet, og at den virkede som et kunstigt mismask af Disney-ejede figurer, skriver avisen.

Se billederne: Velkommen til virkelighedens Kølerkildekøbing

California Adventure har i den grad været koncernens ømme tå. Én ting er, at den været svær at få til at løbe rundt økonomisk set. En anden ting er, at manglen på succes har fået hele Disneys idé med at samle en stribe Disney-institutioner i samme område til at halte.

California Adventure er nemlig lagt klods op af eden originale Disneyland. Årsagen til naboskabet er, at koncernen håbede på, at den kunne lokke gæster til at gøre et besøg til et weekendophold, hvor gæsterne købte adgang til flere parker og samtidig overnattede på et af de Disney-ejede hoteller, der ligger i nabolaget.

Hidtil har planen dog ikke virket. Den originale Disneyland løb med al opmærksomhed. Nu har koncernen dog sat alle kanoner ind på at trække kunder gennem tælleapparaterne ved at satse stort på det stærke Cars-brand - på dansk Biler. Parken er simpelthen genåbnet med et fem hektar stort område, der er dedikeret til Cars.

Her kan man angiveligt zoome rundt i bjergene, der i animationsfilmene omkranser byen Kølerkildekøbing, eller køre rundt i vogne, som er trukket af filmenes trætte traktorer.

Tidligere kaldte Disney-topchefen Robert A. Iger parken et "blåt øje" på Disney-brandet. Nu er der ifølge New York Times andre boller på suppen. I hvert fald beskriver avisen, at Robert A. Iger fredag ankom til parkens åbningsceremoni i en rød sporvogn, og at han stak hovedet ud af vinduet og sagde, at "denne gang har vi vist ramt sømmet på hovedet".

Angiveligt var der samtidig horder af gæster, der stormede ind af parken porte med retning mod Cars-vognene, der kører rund i landskabet.

Om den genåbnede park bliver en succes, vil kun tiden vise. Det er dog klart, at med satsningen på Cars-brandet, så lægger Disney et af sine allerstærkeste kort på bordet. Den merchandise, der har fulgt fimene, er svær at overse, når man bevæger sig ind i mange af legetøjsbutikketne i den vestlige verden.

Se billeder fra parkens åbning her