Her er den mobile fremtid inden for e-handel

Vil man se den mobile fremtid, er britiske Asos et godt bud. Modeforretningen har nemlig specialiseret sig i den unge målgruppe mellem 20-30, som er betydeligt mere mobilaktiv end ældre årgange.

Britiske Asos har godt fat i de unge, når det kommer til mode og e-handel. Fold sammen
Læs mere

»Vores strategi er »mobile first«. Allerede i dag kommer halvdelen af vores trafik fra mobilen, og det vil vokse betydeligt i de kommende år. Vi laver ikke noget uden at tænke den mobile platform ind i løsningen,« fortæller territory manager Natasja Giezen fra hovedkontoret i London.

Asos havde i 2014 en omsætning svarende til ti milliarder kroner fordelt på en række lande, og firmaets mobil-app udkommer på ni forskellige sprog.

Samtidig erkender Asos, at den mobile platform var og er en udfordring.

»Vi er blevet forkælet af computer­skærmen, fordi arealet er så stort. Man skal være forberedt på nådesløse prioriteringer af indholdet, ellers virker det ikke. Og det bedste er at spørge kunderne,« fortæller Natasja Giezen. Firmaet bruger derfor mange ressourcer på at teste forskellige løsninger i samarbejde med kunder for at forstå brugeroplevelsen.

»Vi laver i dag meget mere research end for blot 12 måneder siden. Fordi det går så stærkt. Derfor vokser vores mobilteam også hele tiden.«

Med hensyn til valg af platform er strategien at være alle steder, i apps, på mobile hjemmesider, smartphones og tablets.

»Vi går efter det hele,« lyder det fra Asos’ territory manager.