Her er de vildeste job-titler

Marketing – ikke mindst den digitale del af branchen – elsker tilsyneladende sjove titler. Et britisk rekrutteringsbureau har samlet en stribe af de særeste, men advarer også om, at ”ninjaer” og ”troldmænd” lever karrierelivet farligt.

Foto: ATTA KENARE
For omkring fire år siden besluttede den amerikanske del af Mindshare-ledelse at ”lægge bort titlerne”. Sådan ligesom for at nedbryde siloerne og signalere, at alle var vigtige …

Siden er titlerne dog vendt tilbage, ligesom der generelt i branchen er dukket mange nye og interessante visitkort-titler op rundt om i verden.

Det britiske rekrutteringsbureau Coburg Banks ser en del job-titler i hverdagen, og nu har bureauet samlet en stribe af de underligste af dem på sin blog. Sjovt nok stammer en meget stor del af dem fra reklame- og marketingbranchen – ikke mindst de digitale del af den. Det skriver det amerikanske nyhedssite adage.com.

Det er sjovt – men Coburg Banks advarer dog også om, at den slags kan give bagslag.

- Internt i branchen kan skæve job-titler måske være meget sjove, og mange tænker, at de på den måde giver sig selv lidt kant og skiller sig ud fra mængden. Men når de, der skal ansætte, typisk ikke bruger meget mere end 20 sekunder på at kigge på et CV, så kan folk, der kalder sig ninjaer og troldmænd altså hurtigt lande uden for bunken, skriver bureauet i sin blog.

Blandt de særeste titler på bureauets blog finder man fx:

- Marketing Rockstar ( Marketingchef)

- Dream Alchemist (Kreativ direktør)

- Digital Overlord (Web-manager)

- Wizard of Light Bulb Moments (Marketingchef)

- Social Media Trailblazer (Digital Marketingchef)

- Brand Evangelist (Brand Manager)

- Associate to the Executive Manager of Marketeer’ing and Conservation efforts (Marketingassistent)

- Director of Fun (Marketingdirektør)

- New Media Guru (Digital marketingchef)

- Iniative Officer (Planner)

- Social Media Trailblazer (Digital marketingchef).