Her er de seks vigtigste IT-tendenser for 2015

Privatsfæren under angreb, farlig leg med kunstig intelligens og en mulig boble er blandt temaerne for det kommende år i teknologiens verden.

Sten Løck giver sit bud på de seks vigtigste IT-tendenser for 2015. Fold sammen
Læs mere

Det er en kliché, men den er god nok. Den teknologiske udvikling kører på fulde omdrejninger og ændrer virksomheder og samfund som aldrig set før. Især fire brancher bliver udsat for kreativ ødelæggelse i disse år: detailhandel, hotelbranchen, bilbranchen og finanssektoren.

Men der er mange andre måder, teknologien ændrer på, og jeg har nedenfor samlet seks af de vigtigste tendenser i 2015:

1. Software is the brand

Ifølge blandt andet analysefirmaet Forrester foregår mange virksomheders interaktion med kunderne stadig oftere via en digital brugerflade. Det være sig hjemmeside, app eller et digitalt produkt. Derfor bliver man som virksomhed også bedømt på den software og de tjenester, man tilbyder kunderne.

Men alt for ofte bliver mulighederne forsømt, fordi de digitale aktiviteter ikke tages alvorligt – ikke tilpasses kunden. Jeg henviste til et bastant eksempel i 2014: To af den danske mobilbranches mest aggressive annoncører, Telmore og Oister, har ikke fundet det nødvendigt at indrette deres hjemmesider til mobiltelefoner.

2. IT-afdelingen mister magt

Men marketingafdelingerne bliver bedre til det digitale og køber selv software og værktøjer. En udvikling, der ifølge analysefirmaet Gartner vil gøre marketingafdelingen virksomhedens største indkøber.

Også et andet vækstområde, business intelligence, er stort set selvkørende på IT-fronten. Det betyder ikke, at IT-afdelingen forsvinder. Den har stadig adskillige vigtige opgaver, ikke mindst hvad angår sikkerhed. Men funktionen skal redefineres, og virksomheden skal have en intern beslutningsstruktur, når det gælder alt digitalt.

3. Computerne kommer

En af de mest betydningsfulde teknologier at følge i 2015 er kunstig intelligens. Det interessante er, at teknologien i dag er i stand til at imitere og dermed udføre en række funktioner, som i dag varetages af medarbejdere, for eksempel inden for service.

En rapport fra University of Oxford anslår, at 45 procent af amerikanske job, fra kundeservice til revision, kan varetages af kunstig intelligens inden for de næste 20 år.

Det er ikke de eneste mørke udsigter. Forskere som Stephen Hawking og erhvervsfolk som Elon Musk (Tesla) advarer mod at overlade for meget til computere, der kan det hele selv. Det lyder dommedagsagtigt, men disse kloge mennesker sammenligner kunstig intelligens med atomkraft – en anden teknologi, verden har haft svært ved at tøjle.

4. Boblen bobler

En rekordlav rente har ført til massive investeringer i teknologi over de seneste år, og det har fået adskillige eksperter til at tale om en ny tech-boble. I 2014 modtog den amerikanske tech-sektor en kapitalindsprøjtning på samme niveau som 1999, året før dotcom-boblen brast.

Et andet kendetegn er, at virksomheder stiger voldsomt i værdi på ganske kort tid, som taxifirmaet Uber, der mere end fordoblede sin værdi i 2014 til overvældende 41 milliarder dollar.

Citigroup-chef Chuck Prince sammenligner det med en stoledans. Så længe musikken spiller, er alt fint, men når den stopper, er der ikke nok stole – marked – til alle.

5. Privacy som konkurrenceparameter

2014 var året, hvor bekymringen for privatsfærens ve og vel i en digital virkelighed for alvor fik medvind. Fra afsløringer om NSA til Se og Hør blev det klart, at privatlivet har trange kår, og kunderne, offentligheden, er bekymret. Det har skabt et nyt marked for virksomheder, der tager denne bekymring alvorligt og leverer produkter, hvor kundens privatliv er omdrejningspunktet, ikke blot et perifert problem. Det er relevant ikke kun for IT-virksomheder, men for alle, der har digitale data om kunderne. Og det vil sige næsten alle.

6. Cyberspace uden beskyttelse

Bekymringen for privatsfæren er del af et endnu større trusselbillede, cybersikkerhed. »Der findes to slags virksomheder – dem, der er blevet hacket af Kina, og dem, der vil blive hacket,« udtalte FBI-chef Robert Mueller for et par år siden.

Siden er det blevet værre, og ingen kan føle sig sikker, hverken myndigheder, virksomheder eller individer. Det skræmmende er, hvor nemt og risikofrit det tilsyneladende er at udøve disse aktiviteter.

Eksperter vurderer, at 90 procent af amerikanske virksomheder ikke ville have været i stand til at modstå angrebene på Sony Pictures, der fik store konsekvenser for filmfirmaet i slutningen af 2014.

Læs mere