Her er de nye tech-trends inden for transport

Transportområdet er i disse år genstand for en række nye teknologier og forretningsmodeller. Her er en oversigt over både de nære og de mere eksotiske.

Hvis man kan fremstille lokalt, er der intet behov for transport. Denne simple logik har fået mange analytikere til at spå 3D-print som en seriøs konkurrent til traditionel transport. Fold sammen
Læs mere
Foto: BRITTA PEDERSEN

Sensorer med myriader

To af tidens mest hypede tech-trends, »big data« og »internet of things«, er i høj grad baseret på sensorer, små digitale dimser, der kan placeres på hvad som helst og give transportøren myriader af data at arbejde med. Efterhånden som priser på sensorer fortsætter med at falde, vil teknologien brede sig til næsten alle former for varer og emballage. Sensorerne kan fortælle om eksempelvis placering, temperatur, fugtighed, stød, lyspåvirkning og rute.

Lastbil på autopilot

I USA ruller de allerede på forsøgsbasis og senere i år også i Tyskland: Lastbiler på autopilot. Producenten Daimler regner med at have dem på markedet i løbet af to eller tre år. Der er stadig en chauffør, men computeren kører af sig selv. Den største fordel er sikkerhed; 97 procent af alle uheld skyldes menneskelige fejl. Dertil kommer betragtelige besparelser i både mandskab og præcision. Ifølge amerikanske tal vil lastbilchaufførernes job være forsvundet inden for de næste 10-20 år.

Uber overalt

Tager man transportbranchen som helhed, har taxifirmaet Uber været den største game changer i de senere år. Med en yderst aggressiv og global ekspansionsstrategi har man udfordret den traditionelle branche med et digitalt styret netværk af private chauffører og prisdannelse i realtid. Umiddelbart står erhvervstransport ikke over for de samme omvæltninger, men sådan tænkte man også i taxibranchen for fem år siden.

Ledende lyskurver

Byer verden over, herunder København, investerer i disse år intensivt i ITS, Intelligente Trafik Systemer, der skal sørge for mere udgifts- og energieffektiv afvikling af trafikken. Køretøjer som lastbiler vil indgå i et omfattende elektronisk system, der orienterer køretøjerne om det mest effektive valg af hastighed og rute. Københavns Kommune har gennemført forsøg med digitale lyskurve, der kommunikerede med chauffører via apps på deres telefon.

Produktionen rykker ud til kunderne

Hvis man kan fremstille lokalt, er der intet behov for transport. Denne simple logik har fået mange analytikere til at spå 3D-print som en seriøs konkurrent til traditionel transport. For eksempel vil en fjerdedel af vejtransporten være i farezonen, vurderer konsulentfirmaet PWC. Transportbranchen tager det lidt mere roligt og henviser til, at der stadig vil være behov for transport af printere og råvarer, ligesom 3D-print-processen i sig selv kunne blive et nyt forretningsområde.

Dronerne kommer, engang

Amazon fortæller regelmæssigt om planer for at bruge droner, flyvende, fjernstyrede robotter til transport. For eksempel som en personaliseret service, hvor dronen finder kunden via dennes smartphone, eller som transportmiddel til øde områder. Forretningen forudsætter imidlertid en række ændringer i lovgivningen for at kunne opnå de nødvendige tilladelser, og når det sker, vil droner formentlig kun dække nicher i markedet.