Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Tv, telefoner og ejendomsmæglere får bundkarakterer i en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, oplyser Ritzau.
Styrelsen har fået 11.000 forbrugere til at vurdere, hvordan de oplever forholdene på 49 forskellige markeder vurderet på opfattelsen af klageforhold samt overordnet gennemskuelighed og tillid.
Oplevelsesindustrien er stærkt repræsenteret i top fem med biograf, teater, musik og pakkerejser. Mens markeder med mange udbydere, som tv og telefoni får bundkarakterer på både tillid og gennemskuelighed.
Læs også: Foreningen af kritiske elkunder vokser eksplosivt
Minister vil styrke ombudsmand
Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn udtaler, at de virksomheder, der tilhører de dårligt placerede markeder, har en særlig opgave i forhold til at gøre det lettere for forbrugerne at vælge de bedste produkter.
- Når forbrugerne kan træffe deres valg på et oplyst grundlag, bidrager de til den økonomiske vækst og øger deres egen velfærd, siger Ole Sohn og fortsætter: - Det kræver, at de kan stole på virksomhedernes markedsføring. Derfor vil jeg se på, om vi kan styrke forbrugerombudsmandens rolle yderligere for at sikre håndhævelsen af den forbrugerbeskyttende lovgivning.
Læs også: Internetfirma politianmeldt af forbrugerombudsmanden
11.000 forbrugere har vurderet markederne på en skala fra 1-10 på kriterierne gennemsigtighed, tillid og klageforhold. Jo lavere karakter jo dårligere står det til:
De fem dårligst placerede markeder
- Tv-pakker og kanaler: 4,7
- Fastnettelefonabonnementer: 4,8
- Pensionsselskaber: 4,9
- Mobiltelefonabonnementer: 5,0
- Ejendomsmægling: 5,1
De fem bedst placerede markeder
- Bøger: 7,2
- Biograf, teater og musik: 6,8
- Pakkerejser og charterrejser: 6,7
- Nye køretøjer: 6,6
- Dyrlæger: 6,6
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Forbrugerforholds Indeks 2011 -- /ritzau/
Læs også: