Her er de bedste virksomheder til e-handel

Danmark bedste virksomheder til at sælge varer på nettet er nu nomineret og klar til at dyste om at blive den allerbedste.

Foto: Jonas Vandall Ørtvig

31 virksomheder er blevet nomineret til en finaleplads i kampen om at blive kåret som Danmarks bedste e-handelsvirksomheder. Virksomhederne er blevet udpeget til ni priskategorier og selve hovedprisen E-handelsprisen af et udvalg på mere end 60 personer.

”Det har været et tæt opløb igen i år. Nu er det op til finalisterne i den sidste præsentationsrunde at overbevise dommerne om, at netop deres virksomhed er bedst i kategorien,” siger projektleder Ursula Fugmann Iversen FDIH - Foreningen for Distance- og Internethandel i pressemeddelse.

Konkurrencen har været i gang i over tre måneder, hvor 123  virksomhederne har tilmeldt sig de ni kategorier. Den sidste kategori – Brugerprisen – afgøres på grundlag af stemmer og en tilfredshedsmåling fra brugerne.

Vinderne bliver kåret ved en prisfest torsdag d. 12. maj 2011 på Axelborg i København.

Ved prisfesten uddeles i alt 11 priser. Udover de 9 kategoripriser er der hovedprisen til den bedste af de bedste, ”E-handelsprisen 2011”, og så uddeles tillige ”Nykredis Digitale TænkNyt pris”.

Se listen over kategorier og finalister i E-handelsprisen 2011:

1. B2B
Prisen tildeles en virksomhed, som på fremragende vis sælger produkter og services online til business-segmentet.
Finalister: E-conomic - Miinto.dk -Lemvigh-Müller

2. B2C
Prisen tildeles en virksomhed, som på fremragende vis sælger produkter og services online til forbruger-segmentet.
Finalister: Nemlig.com – Interflora - Billetlugen

3. B2C (mindre virksomheder)
Den mindre (dvs. med en maksimal årlig online omsætning på 25. mio. kr. fra et dansk website) e-handelsvirksomhed som på fremragende vis sælger produkter og services online til forbruger segmentet.
Finalister: Legeakademiet – Sumopix - Miinto

4. Online kundeservice
Prisen uddeles til den virksomhed eller organisation, der yder effektiv og fremragende online service til kunderne. Kundeoplevelse og effektivisering af forretningen indgår i bedømmelsen.
Finalister: Nykredit – Flügger - Telmore

5. Cross-channel integration
Prisen uddeles til den virksomhed eller organisation, der har evnen til at give den bedste ensartede kundeoplevelse offline som online. Den fysiske butik og onlinesalgskanalen skal spille sammen, så kunden oplever, at det er problemfrit at skifte mellem salgskanalerne.
Finalister: Danske Bank – Flügger – Sticks’n’Sushi

6. Mobil e-handel
Prisen tildeles til en virksomhed, der på fremragende og innovativ vis bruger mobilen eller applikationer til at drive salg. Det kan være services, der understøtter kundens købsbeslutninger, og de skal være tilpasset det mobile medie.
Finalister: DSB 1415 - E-tilbudsavis - Easypark

7. Start-up
Prisen tildeles til den bedste nye e-handelsvirksomhed (højst 24 måneder). Der lægges vægt på opnåede resultater i forhold til markedet, virksomhedens vækstpotentiale og vækststrategi, og i hvor høj en grad onlineuniversets muligheder udnyttes i forretningen.
Finalister: Giftmanager - Nemlig.com - Bookcase.dk

8. Cross-border
Prisen uddeles til en dansk baseret virksomhed som på fremragende vis benytter onlinekanalen til international ekspansion og salg i udlandet. Virksomheden skal være synlig i Danmark.
Finalister: Just-Eat - 23Video - LEGO

9. Brugerprisen
Uddeles til den virksomhed med højest brugertilfredshed blandt de 10 mest populære virksomheder, som brugerne har udpeget via afstemning her på sitet. FDIH Barometeret bruges til bedømmelsen af kundetilfredshed.

Specialpriser

10. Nykredits Digitale TænkNyt pris
Prisen er en talentpris og uddeles til den person, som har skabt særlig innovative koncepter med fokus på service, rådgivning, afsætning eller forretning i digitale kanaler. Med prisen følger 25.000 kr., der skal bruges på en studietur til udlandet.

Hovedprisen

11. E-handelsprisen 2011
Tildeles den bedste blandt vinderne i de andre kategorier og bliver kåret af juryen (dvs. alle kategorier undtagen brugerprisen).