Her er årtiets bedste reklamefilm

Amerikanske AdWeekMedia har udvalgt de bedste TV-reklamer ud fra den største påvirkning på samtiden.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke letpåklædte babes eller opsigtsvækkende spark i skridtet, altså de lette ting, men derimod kreativ substans, der har været den afgørende faktor i udvælgelsen af årtiets bedste TV-reklamer.

Den amerikanske superliga, der hvor man for alvor går kreativt og ressourcemæssigt amok, er spots til Super Bowl - finalen i amerikansk fodbold - men AdWeekMedia har udeladt reklamer herfra, ifølge Mediawatch formentlig for at give plads til udenlandske bidrag.

Bandeord vandt


Årtiets bedste reklamefilm skulle da egentlig også have været bragt i forbindelse med netop Super Bowl, men TV-selskabet CBS turde ikke på grund af bandeord. Der er tale om Bud Lights "Swear Jar", hvor en medarbejder bander ihærdigt for at få penge nok i bandebødekassen til at købe øl for.

I stedet blev filmen utroligt populær på nettet, hvor den angiveligt er en af de bedste viral-kampagner nogensinde.

På top-ti listen finder man desuden store navne som Sony, Honda, Dove, Philips og Ikea. Men der er også en, der stikker lidt ud, nemlig syvendepladsen til Will.i.ams velfungerende musikvideo "Yes We Can" fra 2008, om Barack Obama.

Klik videre herunder og læs om flere opsigtsvækkende reklamer