Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Michigan-virksomheden A123s konkurs hænger tæt sammen med Fisker Automotives problemer. Hybrid-sportsvognen Fisker Karma har været på gaden i et par år, men bilen har blot været en forsmag på Fiskers store satsning, der er en familiestørrelses-hybridbil med navnet Fisker Atlantic.
Teknologien i Karma skulle bane vejen for Atlantic, men der har været en del problemer, der skulle løses - blandt andet med batterierne, som var mistænkt for at være brandfarlige. Alt i alt har problemer forsinket Atlantic-projektet med to år, og det kunne A123 altså ikke leve med.
Se billederne: Her er Fiskers nye hybriddrevne supersedan
For Henrik Fisker betyder konkursen, at han skal lægge sig fast på en anden leverandør. Om det er ensbetydende med endnu en forsinkelse, er lige nu uvist.
Konkursen er også politisk kontroversiel. Det skyldes, at A123 er en af de nye virksomheder inden for grøn teknologi, der har fået store statsgaranterede lån i forbindelse med Obama-regeringens støtteordning. For A123s vedkommende er der tale om et lån på 130 millioner dollar (740 mio. kr.) - et beløb, som de offentlige myndigheder nu skal slås med de øvrige kreditorer om at få kradset ind.
Og det kunne endda have været værre. Batteriproducenten havde fået godkendt en låneramme på hele 249 millioner dollar.
Også Fisker Automotive har modtaget statsgaranterede lån, men de er blevet sat på standby, da bilfabrikken ikke kunne leve op til en række milepæle i udviklingen, som var aftalt med myndighederne. Herefter har Henrik Fisker & co. måtte benytte sig af de mere normale veje til kapital - såsom aktieemission og låneaftaler.
Ifølge kritikere af Barack Obamas støtteprogram ser det ud til, at præsidenten må indstille sig på, at visionen om en million elbiler på de amerikanske veje i 2015 er skudt i sænk. Det får kritikerne til at sige, at der slet ingen sammenhæng er mellem det samlede støttebeløb og målet.
Indtil videre er fem virksomheder, der har fået garanterede lån under aftalen, gået konkurs, skriver Washington Post.