Henrik Fiskers nøl koster leverandør livet

Den danske bilentusiast Henrik Fiskers elbil-projekt er pt. to år forsinket - nu har batterileverandøren givet op.

Henrik Fisker var designer for BMW, før han tog til USA og startede sin egen bilvirksomhed. Her ses han foran et billede af hybrid-sportsvognen Fisker Karma. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALLISON JOYCE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nettet strammes om Fisker. Den danske bildesigners satsning på en elbil i familiestørrelsen er to år forsinket, og det har kostet en underleverandør dyrt. Batteriproducenten A123, der havde Fisker Automotive som eneste kunde, er gået konkurs, skriver avisen Washington Post.

Michigan-virksomheden A123s konkurs hænger tæt sammen med Fisker Automotives problemer. Hybrid-sportsvognen Fisker Karma har været på gaden i et par år, men bilen har blot været en forsmag på Fiskers store satsning, der er en familiestørrelses-hybridbil med navnet Fisker Atlantic.

Teknologien i Karma skulle bane vejen for Atlantic, men der har været en del problemer, der skulle løses - blandt andet med batterierne, som var mistænkt for at være brandfarlige. Alt i alt har problemer forsinket Atlantic-projektet med to år, og det kunne A123 altså ikke leve med.

Se billederne: Her er Fiskers nye hybriddrevne supersedan

For Henrik Fisker betyder konkursen, at han skal lægge sig fast på en anden leverandør. Om det er ensbetydende med endnu en forsinkelse, er lige nu uvist.

Konkursen er også politisk kontroversiel. Det skyldes, at A123 er en af de nye virksomheder inden for grøn teknologi, der har fået store statsgaranterede lån i forbindelse med Obama-regeringens støtteordning. For A123s vedkommende er der tale om et lån på 130 millioner dollar (740 mio. kr.) - et beløb, som de offentlige myndigheder nu skal slås med de øvrige kreditorer om at få kradset ind.

Og det kunne endda have været værre. Batteriproducenten havde fået godkendt en låneramme på hele 249 millioner dollar.

Også Fisker Automotive har modtaget statsgaranterede lån, men de er blevet sat på standby, da bilfabrikken ikke kunne leve op til en række milepæle i udviklingen, som var aftalt med myndighederne. Herefter har Henrik Fisker & co. måtte benytte sig af de mere normale veje til kapital - såsom aktieemission og låneaftaler.

Ifølge kritikere af Barack Obamas støtteprogram ser det ud til, at præsidenten må indstille sig på, at visionen om en million elbiler på de amerikanske veje i 2015 er skudt i sænk. Det får kritikerne til at sige, at der slet ingen sammenhæng er mellem det samlede støttebeløb og målet.

Indtil videre er fem virksomheder, der har fået garanterede lån under aftalen, gået konkurs, skriver Washington Post.