Henrik Fisker klar med ny elbil

Tirsdag lægger New York asfalt til præsentationen af danske Henrik Fiskers seneste elbil-satsning, der kan blive knald eller fald for den danske bildesigners drømme.

Danske Henrik Fisker foran sin Karma. Fold sammen
Læs mere
Foto: PHIL McCARTEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Henrik Fisker har i årevis arbejdet på at få en elbil i familieklassen på gaden i USA. Nu er den anerkendte danske bildesigner angiveligt klar til at afsløre bilen til en event i New York. Det skiver CNN.

Danskeren står i spidsen for en bilkoncern, der de seneste år har været meget omtalt, da dens erklærede mål var at få konkurrencedygtige elbiler på det nordamerikanske marked. Indtil videre er det blevet til sportsvognen Fisker Karma, som der er solgt omtrent 600 af.

Henrik Fiskers første forsøg på at komme ind på markedet har dog ikke været helt problemfrit. Fisker Karma har været ramt af en række fejl, og selv om fejlene ikke har været lige store, har det været nok til at give Karmaen dårlig omtale. I modsat retning trækker det, at sportsvognen har fået ganske gode anmeldelser af de heldige få, der har været på prøvetur.

Fisker Automotive er presset på pengepungen for tiden, og ifølge CNN har virksomheden i den grad brug for en kapitalindsprøjtning. Tidligere blev Fisker begunstiget med en særdeles fordelagtig statslig låneaftale, idet virksomheden levede op til de kriterier, som præsident Obama havde stillet i forbindelse med sin satsning på grønne teknologier.

Aftalen er dog sat på standby, efter Fisker ikke har kunnet leve op til nogle milepæle i arbejdet med at få de miljørigtige biler på gaden. Ifølge virksomheden selv bliver der stadig forhandlet med myndighederne om at få ordningen op at stå igen.

Pengene fra staten er bl.a. blevet investeret i et produktionsapparat i form af en gammel General Motors-bilfabrik i Delaware. Hvor tæt den er på at kunne bygge færdige familiebiler er dog stadig uvist.

Fiskers familiebil har haft produktionsbetegnelsen "Nina", men det er endnu uvist, hvad bilen kommer til at hedde i sidste ende. Planen er, at bilen skal kunne sælges for 40.000 dollar  - cirka 200.000 kroner - hvilket er halvdyrt efter amerikanske forhold.