Henrik Fisker kalder alle sine biler tilbage

Den danske bildesigner Henrik Fisker bøjer nakken og kalder nu samtlige hybridbiler tilbage til tjek - årsag til bilbrand er fundet.

Henrik Fisker præsenterede stolt luksus-hybridbilen Karma for et par år siden - nu skal samtlige biler på værksted på grund af brandfare. Fold sammen
Læs mere
Foto: PHIL McCARTEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er både gode og dårlige nyheder for den danske bildesigner Henrik Fisker. Det fremgår af en meddelelse på Fisker Automotives hjemmeside.

Den dårlige er, at bilfabrikken nu kalder samtlige 2.000 solgte Karma-modeller tilbage for at reparere en brandfarlig defekt. Den gode nyhed er, at det ikke er batterierne, den er gal med.

Med meddelelsen erkender hybrid-sportsvognproducenten for første gang, at den ene af to brande, der har ramt Fisker Karma-modellen, skyldtes designfejl. Branden opstod i Woodside i Californien 10. august. Tidligere har der ellers kun lydt benægtende toner fra bilfabrikken, når det kom til konsekvenser.

Se billederne: Her er Henrik Fiskers nye drømmebil

Problemet har vist sig at være en ventilator, som menes at være årsag til den seneste brand, og den ventilator opfordrer Henrik Fisker nu alle Karma-ejere til at komme ind til forhandleren for at få skiftet. Det være sig såvel filmstjernen Leonardo DiCaprio, popstjernen Justin Bieber som danske kronprins Frederik. De er nemlig alle ejere af en Fisker Karma.

Det er ikke ualmindeligt, at bilproducenter kalder modeller tilbage, hvis de har fundet designfejl, der teoretisk kan skade passagererne. Og Henrik Fisker kan i den forbindelse glæde sig over, at det ikke er en af de komponenter, der er unikke for de eldrevne hybridbiler, der er problemet.

Tidligere har der været fokus på brandfare i el-bilers batterier, og det har i USA blandt andet betydet, at republikanske politikere har været ude med riven efter Fisker Automotive. Kritikken skyldes dog ikke kun teknologien - den skyldes i høj grad også, at Fisker Automotive ikke på nuværende tidspunkt producerer biler i USA - og på den måde skaber arbejdspladser.

Det bliver de enkelte forhandlere, der kommer til at stå for hjemkaldelsen. Den vil ikke påvirke regnskabet for virksomheden, skriver Fisker Automotive.

Henrik Fisker er medstifter af virksomheden, der bærer hans navn. Indtil februar var han ligeledes topchef i Fisker Automotive, men den tjans har han nu givet videre.