Hennes & Mauritz dykker efter skuffende salg

En varm august kan spores i salgstallene hos den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz. Der er ikke set en måned, hvor væksten har været så sløj i de seneste to år, skriver Bloomberg News.

Foto: PHILIPPE HUGUEN. En varm august kan spores i salgstallene hos den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz. Der er ikke set en måned, hvor væksten har været så sløj i de seneste to år, skriver Bloomberg News.
Læs mere
Fold sammen

Omsætningen steg med blot 1 pct., oplyser H&M, hvilket er den dårligste præstation siden et fald i omsætningen på 4 pct. i marts 2013. Og det skuffer gevaldigt, idet et estimat fra Bloomberg havde varmet op til en stigning på 5,4 pct.

»Det er den svageste udvikling på månedsbasis siden august 2009. Selskabet tilskriver det relative varme vejr i store dele af Europa for afvigelsen. Salget for tredje kvartal overgik omvendt forventningerne. Her kom omsætningen ud på 46 mia. svenske kr. mod ventet 45,6 mia. svenske kr.,« skriver Sydbank i en kommentar.

Også Hennes & Mauritz selv skyder skylden på varmt vejr i mange af de europæiske lande, som modekoncernen sælger sit tøj i. Temperaturen i Tyskland, som er svenskerne største marked, nåede rekordniveauer i opadgående retning i netop august.

Aktien i H&M falder tirsdag middag med 1,7 pct. til 311,30 svenske kr. på børsen i Stockholm.