Hempel slår tilbage på konkurrenter

Konkurrenter har taget markedsandele fra Hempel på markedet for skibsmaling, men nu slår den snart 100 år gamle virksomhed tilbage. Væksten skal blandt andet findes i Sydkorea.

Hempel er en af verdens største producent af skibsmaling. Efter flere års tab af markedsandele slår selskabet nu tilbage på konkurrenterne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter en årrække, hvor konkurrenterne er løbet fra Hempel på markedet for skibsmaling, slår den danske skibsmalingproducent nu tilbage.

Ifølge Børsen har Hempel under den franske topchef, Pierre-Yves Jullien, erobret helt nye markeder langt væk fra den maritime verden. Via en række større opkøb har virksomheden positioneret sig på det globale marked for hus- og industrimaling, hvilket har resulteret i en rekordhøj omsætning på mere end 9 milliarder kroner og et overskud på mere end en halv milliard kroner.

Med en omsætning på ca. 2,5 milliarder kroner – 27 procent af den samlede omsætning – er skibsmaling ikke langt fra at rykke ned som det mindste af Hempels tre primære forretningsområder.

»Lad os være ærlige: Vi har mistet markedsandele i marine siden 2008. Konkurrenterne har været dygtige og aggressive, og vi har begået fejl og betalt prisen. Nu er det tid til at slå tilbage,« siger topdirektøren i den fondsejede maritime gigant, Pierre-Yves Jullien, til Børsen.

Han fortæller Børsen, at Hempel ikke har været kvik nok til at udvikle sig med markedet. Nu bedyrer direktøren imidlertid, at selskab har de rigtige produkter på markedet, og dermed satser han på, at Hempel igen kan vinde markedsandele.

Udover at være opdateret på produkter, satser Hempel på at skaffe nye kunder i Sydkorea, som er et af de lande i verden, der bygger skibe. Ifølge Pierre-Yves Jullien har Hempel allerede høstet de første resultater i Sydkorea, blandt andet da Hempel blev udvalgt som én af de to leverandører af maling til Mærsks Triple-E gigantskibe.

Pierre-Yves Jullien er i øvrigt klar klar til at købe op for at komme i den absolutte top over verdens største leverandører af maling. Til det har han 5 milliarder kroner, som skal bruges, når »den rigtige mulighed opstår.«