Hemmingsen: Salg af Tankers til Holding er den rigtige løsning

A.P. Møller-Mærsk har undersøgt flere andre muligheder, men kan efter en næsten et år lang proces konstatere at et salg af Maersk Tankers til Mærsk-familiens selskab, A.P. Møller Holding, er den bedste løsning.

Foto: Søren Bidstrup. Arkivfoto: »Så det er en lang proces, som er ført til den rigtige løsning for os og for A.P. Møller Holding,« siger viceadministrerende direktør i Mærsk og chef for energidivisionen Claus V. Hemmingsen (th.).
Læs mere
Fold sammen

Salget er det andet store skridt mod at indfri den strategi, der blev offentliggjort 22. september sidste år om at udskille Mærsks olierelaterede aktiviteter - Oil & Gas, Supply, Tankers og Drilling - enten via salg, samarbejder, fusioner eller børsnoteringer.

I august blev olieforretningen solgt til franske Total for over 47 mia. kr., og onsdag følger så salget af Tankers for omkring 7,3 mia. kr. kontant med mulighed for en ekstrabetaling senere.

»Vi har over det sidste års tid analyseret og kigget efter muligheder i markedet, og det har udviklet sig herhen til, at vi ender med et salg til A.P. Møller Holding i en kontanthandel. Herved har vi fundet en langsigtet ejer, som er dedikeret til industrien.«

»Så det er en lang proces, som er ført til den rigtige løsning for os og for A.P. Møller Holding,« siger viceadministrerende direktør i Mærsk og chef for energidivisionen Claus V. Hemmingsen til Ritzau Finans.

Han fortæller, at A.P. Møller-Mærsk blandt andet har undersøgt muligheden for sammenlægninger og også andre alternativer, men at der ikke har været nogen lige så attraktive løsninger, som frasalget til A.P. Møller Holding.

»Vi synes, at det her giver os en god pris. Der er tale om en kontanthandel og den giver os en »upside,« hvis markedet skulle stige ind til 2019. Endelig giver det Maersk Tankers en solid og stærk ejer med fokus på at videreudvikle selskabet,« siger Claus V. Hemmingsen.

Som led i aftalen kan købesummen blive justeret højere med op til 200 mio. dollar hvis »tankskibsmarkederne forbedres grundet højere skibsværdier«, eller hvis A.P. Møller Holdings selskab APMH Invest videresælger skibe til en højere pris end købesummen og en aftalt minimumsforrentning.

MITSUI BLIVER MEDEJER AF FLÅDEN

Som led i overtagelsen har A.P. Møller Holding etableret et konsortium for Tankers flåde.

I første omgang er der indgået aftale med japanske Mitsui om en ejerandel på 30 pct. i flåden, og der er mulighed for, at andre partnere vil kunne købe sig ind.

Med salget af Maersk Tankers mangler A.P. Møller-Mærsk kun at finde løsninger for olieserviceskibene i Maersk Supply og boreriggene i Maersk Drilling.

»Det er vigtigt at pointere at vi er ude for at finde den rigtige løsning for A.P. Møller-Mærsk og for den aktivitet, der fortsætter. Men her er vi ikke helt på plads, og vi vil selvfølgelig vende tilbage, når der er noget at sige om de to,« siger Claus V. Hemmingsen.

Om et salg til Holding også her er på tale, ønsker Claus V. Hemmingsen ikke at kommentere.

/ritzau/FINANS