Hemmeligheden bag Ikeas danske succes

Administrerende direktør for Ikea Danmark, Dennis Balslev, holder priserne på Ikeas varer så billigt som muligt, blandt andet for at holde sin organisation skarp.

Foto: Christian Liliendahl. Dennis Balslev, administrerende direktør hos Ikea Danmark, skærper organisationen med billigere varer til kunderne.
Læs mere
Fold sammen
Ikeas ambition om at tilbyde danskerne billige møbler og ting til hjemmet får endnu en håndfuld gødning med selskabets regnskab for 2012/13.

Tallene viser fremgang i alle møbelkædens danske varehuse, og det kommer kunderne til gode med lavere priser.



Ikea Danmark har i gennemsnit sænket priserne med 1 procent hvert år de seneste fem år, og det er en del af administrerende direktør Dennis Balslevs strategi, som insisterer på at gøre kunderne til omdrejningspunkt for Ikea.

»Det er en stor ambition for os. Hver gang vi får en fordel, skal det komme til gode i priserne,« siger Dennis Balslev.



Udover at imødekomme kundernes ønske om lave priser, er det ifølge Ikea Danmarks administrerende direktør, Dennis Balslev, også et spørgsmål om at skærpe organisationen, så der hele tiden bliver arbejdet med så lave omkostninger som muligt.

»Det er en måde hele tiden at holde sig selv skarp på,« siger direktøren.



Det er dermed en del af Balslevs strategi løbende at tilbyde kunderne bedre priser uden at gå på kompromis med kvaliteten. Blandt andet udfordrer det produktudviklere, designere og leverandører til at tænke innovativt sammen. Netop den proces er et afgørende parameter for Ikeas succes, mener detailekspert Camilla Birch, som er partner i Birch & Birch.

»Der sker noget, når man kommer op i Ikeas størrelse og kan bruge sin volumen til at holde priserne nede,« siger Camilla Birch og fortsætter:

»Fordi de har så kæmpestor global volumen, betyder det ikke noget for dem at lægge mange omkostninger i designprocessen. De bruger rigtig meget krudt på at udvikle produkter både i forhold til, at de skal være attraktive og holde de lave priser. Det kan betale sig for dem at udvikle en lampe, der kan pakkes, så den fylder minimalt og er så billig som muligt.«

Med en omsætning på 3,3 milliarder i fem varehuse og en e-butik sælger Ikea Danmark igen i år flere varer til danskerne. Ikea Danmark har over de seneste fem år haft fremgang på omsætningen fra 2,5 milliarder kroner i 2009 til 3,3 milliarder kroner i dag.

Ikea sidder på 22 procent af markedet for møbler i Danmark og møbelkæden har det seneste år haft over 10 millioner besøgende i deres fem varehuse. Over 20 millioner har det seneste år besøgt ikea.dk.